Para saintis mendedahkan misteri komputer berusia 2,000 tahun

 


Peranti yang disebut Antikythera Mechanism dianggarkan oleh saintis berusia 2,000 tahun dan sering disebut sebagai komputer tertua di dunia. Penyelidikan baru-baru ini telah mendedahkan misteri dengan lebih jelas, terutamanya bagaimana bentuknya yang lengkap.

Benda-benda yang terbuat dari gangsa ditemui di sebuah bangkai kapal dari zaman kuno pada tahun 1901 di Yunani. Sejak itu, para saintis bingung mengenai fungsi objek ini.


Digunakan dengan tangan, ada yang mengesyaki ia digunakan untuk meramalkan gerhana atau peristiwa astronomi lain. Sayangnya, hanya satu pertiga dari komputer kuno yang tersisa, jadi seperti bentuk penuhnya.


Mekanisme di belakangnya diketahui, tetapi sistem yang kompleks di bahagian depan masih menjadi misteri. Nah, saintis dari University College London (UCL) dalam penyelidikan terbaru mereka percaya bahawa mereka dapat menggambarkan bentuknya dengan lengkap dan terperinci.


Dengan menggunakan pemodelan komputer 3D, mereka telah menarik keseluruhan panel depan Mekanisme Antikythera. Sebenarnya, diharapkan replika skala penuh dapat dibuat dengan menggunakan bahan moden.

"Matahari, bulan dan planet-planet hadir dalam kegemilangan Yunani kuno. Model kami adalah yang pertama yang sesuai dengan semua bukti fizikal dan sesuai dengan keterangan yang terukir dalam mekanisme," kata para penyelidik.


Namun, masih terdapat beberapa misteri yang belum dapat diselesaikan. Contohnya, sama ada Mekanisme Antikythera hanyalah sejenis mainan, untuk belajar atau ada tujuan lain untuk membuatnya. Terdapat juga persoalan lain, jika orang Yunani kuno dapat membuat sesuatu yang baik, mengapa tidak ada alat serupa dari zaman yang sama yang dibuat dengan pengetahuan ini?

Para saintis mendedahkan misteri komputer berusia 2,000 tahun Para saintis mendedahkan misteri komputer berusia 2,000 tahun Reviewed by thecekodok on 7:14:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.