Pengganti Snapdragon 888 akan menggunakan teknologi Leica?

 


Qualcomm dikatakan menggunakan varian Snapdragon 888 (SM8350) yang tidak mempunyai modem 5G bersepadu.

Cip tersebut akan dikodkan SM8325, yang semestinya lebih murah daripada Snapdragon 888 dengan modem 5G bersepadu. Varian ini mungkin digunakan dalam telefon bimbit untuk negara yang belum mengkomersialkan rangkaian 5G.


Ini diungkapkan oleh Roland Quandt, yang sering membocorkan maklumat yang berkaitan dengan teknologi. Hanya saja dia tidak menjelaskan lebih jauh apa perbedaan antara SM8325 dan Snapdragon 870, yang juga merupakan varian Snapdragon 888 yang lebih murah.



Selanjutnya, Quandt juga mengatakan bahawa Qualcomm telah mulai menguji penerus Snapdragon 888 yang akan memiliki kod SM8450. Cip itu, dengan nama kod Waipio, akan dikeluarkan pada akhir 2021. Apa yang menarik tentang cip ini?


Qualcomm dikatakan akan menguji Waipio dengan 12GB RAM LPDDR5 dengan storan 256GB. Namun, penambahan besar akan berlaku di sektor kamera.


Inilah sebabnya mengapa Qualcomm dikatakan telah bekerjasama dengan Leica untuk meningkatkan kemampuan memproses gambar cip pengganti Snapdragon 888. Mereka dikatakan sedang menguji modul bernama 'Leica1'.


Masih belum diketahui modul apa yang disebut Leica1, tetapi kemungkinan pemproses gambar atau pemproses isyarat imej (ISP). Saat ini Qualcomm memiliki ISP yang disebut Spectra, dan di Snapdragon 888 mereka telah menguburkan tiga Spectra yang dapat berfungsi secara serentak.


Snapdragon 888 sendiri dihasilkan oleh Samsung, begitu juga modem 5G baru Qualcomm yang disebut Snapdragon X62 dan X65 - kedua-duanya dibuat dengan proses 4nm.


Tidak diketahui apakah penerus Snapdragon 888 juga akan dihasilkan oleh Samsung atau Qualcomm akan beralih ke syarikat lain seperti TSMC.

Pengganti Snapdragon 888 akan menggunakan teknologi Leica? Pengganti Snapdragon 888 akan menggunakan teknologi Leica? Reviewed by thecekodok on 8:51:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.