Pisang Boleh menjadi Kontroler PS5, dipatenkan oleh Sony

 


Sony Interactive Entertainment baru-baru ini mendaftarkan paten unik untuk sistem yang dapat mengubah objek sehari-hari, seperti pisang, menjadi pengawal PlayStation 5.

Paten ini diajukan oleh Sony kepada Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat (USPTO) pada 15 Julai 2020. Dalam keterangannya, Sony mengatakan kaedah ini dapat mengubah "objek pasif tidak bercahaya" yang dipegang pengguna menjadi pengawal.


Sony memberikan beberapa ilustrasi yang menunjukkan cara menggunakan alat kawalan pisang ini. Pertama, pengguna boleh mengambil satu atau dua pisang dan memindahkannya seperti tongkat analog.



Dalam ilustrasi lain, kita melihat pisang dengan dua butang maya di kiri dan kanan, jadi kaedah ini juga akan memanfaatkan alat dengar realiti maya.

Walaupun dalam ilustrasi, Sony hanya menunjukkan gambar pisang, syarikat teknologi Jepun ini mengatakan kaedah ini dapat digunakan untuk menukar banyak objek menjadi pengawal PS5, seperti jeruk, pena dan bahkan cawan kopi.


"Akan sangat menarik jika pengguna dapat menggunakan alat yang murah, sederhana dan bukan elektronik sebagai alat permainan video," kata Sony dalam patennya, seperti dikutip dari Polygon, Senin (8/3/2021).


Paten Sony tidak menerangkan secara terperinci bagaimana sistem ini berfungsi. Menurut keterangan dalam paten, 'unit input' akan digunakan untuk menangkap objek yang dipegang oleh pengguna sebagai pengawal konsol.


Sistem kemudian menggunakan model pembelajaran mesin yang telah dilatih untuk mengenal pasti objek untuk mengesan objek yang ingin pengguna gunakan sebagai pengawal.


Setelah selesai, 'penjana input pengguna' akan merakam perubahan dalam pose objek dan mengirim data ke konsol, dan objek unik yang dipegang pengguna dapat beroperasi seperti pengawal tradisional.


Walaupun agak unik, idea Sony sebenarnya bukanlah sesuatu yang baru. Beberapa streamer Twitch seperti SuperLouis 64 dan Rudeism sebelum ini pernah bermain permainan menggunakan alat kawalan 'salah'.


Contohnya, SuperLouis64 menggunakan pisang untuk bermain permainan Dark Souls 3, sementara Rudeism menyelesaikan permainan Hades dengan buah delima.


Tetapi perlu diingat bahawa ini hanya paten yang didaftarkan oleh Sony, jadi ada kemungkinan mereka tidak merancang untuk mengembangkannya dan produk jadi tidak akan terwujud.

Pisang Boleh menjadi Kontroler PS5, dipatenkan oleh Sony Pisang Boleh menjadi Kontroler  PS5, dipatenkan oleh Sony Reviewed by thecekodok on 2:43:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.