PlayStation Store untuk PS3, PS VIta dan PSP Tutup Selamanya

 


Sony dikhabarkan akan menutup perkhidmatan PlayStation Store secara kekal untuk PS3, PS Vita dan PSP pada bulan Julai dan Ogos 2021. Ini bererti bahawa semua salinan permainan digital di kedai digital Sony tidak lagi tersedia untuk dibeli sejak bulan itu.

Polygon, Selasa (23/3/2021) sumber yang tidak disebutkan namanya memberitahu TheGamer bahawa Sony akan menutupnya perlahan-lahan bermula dari PlayStation Store untuk PS3 dan PSP akan ditutup pada 2 Julai.


Sementara itu, Sony hanya akan menutup kedai digital PS Vita pada 27 Ogos 2021. Malangnya, apabila Polygon akan mengesahkannya, Sony tidak memberikan respons terhadap maklumat ini.


Buat masa ini, permainan khusus PS Vita dan PS3 hanya dapat diakses melalui aplikasi PlayStation Store sementara di Web mereka tidak dapat ditemui.


Sony telah menghentikan konsol PlayStation Store di PS3 untuk beberapa wilayah antara tahun 2015 dan 2016 sebelum secara rasmi menghentikan pengeluaran PlayStation 3 pada 29 Mei 2017 di Jepun. Sementara itu, PS Vita, yang dilancarkan pada musim sejuk 2011-2012, ditutup secara rasmi pada bulan Mac 2019.


Penutupan PlayStation Store memberi lebih banyak masalah kepada pengguna PS Vita, memandangkan banyak permainan terkenal platform ini dibangunkan secara bebas dan dijual dalam talian.


Sokongan mundur langsung dengan PlayStation 3 dari PlayStation 4 dan 5 tidak tersedia seperti banyak Xbox 360 dan permainan sebelumnya disokong pada Xbox One dan Xbox Series X.


Tetapi port PS4 dari beberapa permainan PS3 tersedia (sebagai produk berasingan), dan permainan PS3 (dan PS2) lain masih dapat dialirkan ke konsol moden dari perkhidmatan langganan PlayStation Now.

PlayStation Store untuk PS3, PS VIta dan PSP Tutup Selamanya PlayStation Store untuk PS3, PS VIta dan PSP Tutup Selamanya Reviewed by thecekodok on 5:44:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.