Potret Satelit Kapal Raksasa yang Tersangkut di Terusan Suez

 


Lalu lintas kapal di Terusan Suez, yang menghubungkan Laut Merah dan Laut Mediterranean di Mesir, telah berhenti. Kerana kapal kargo raksasa tersangkut di Terusan Suez dan kejadian itu difoto oleh satelit angkasa.

Satelit mini Dove Planet Labs, yang beribu pejabat di San Francisco, Amerika Serikat, mengambil gambar ketika kapal bernama Ever Given berlari di Terusan Suez, seperti dikutip oleh Space, Sabtu (27/3/2021).


Dilihat dari ketinggian, kapal dengan panjang 400 meter dan berat 200 ribu tan menutup sepenuhnya laluan di Terusan Suez. Ever Given terpaksa berlari ke belakang setelah dilanda angin kencang dan ribut pasir di rantau ini.

Kapal kontena sepanjang 400 meter, Ever Given, tersangkut di Terusan #Suez, menyekat lalu lintas di salah satu laluan perdagangan maritim yang paling sibuk di dunia. Kapal tersebut dapat dilihat dalam gambar satelit Planet Dove ini yang dirakam semalam, 23 Mac. pic.twitter.com/as8SRpzSSC


- Planet (@planetlabs) 24 Mac 2021


Pihak yang terlibat dalam 'pembebasan' Ever Given terus berusaha keras untuk menghapuskannya. Dilaporkan bahawa akan memerlukan minggu untuk sekatan dibuka sehingga lalu lintas kapal kembali normal.


Kesan panjang yang disebabkan oleh Ever Given terjebak di Terusan Suez, membuat lebih dari 150 kapal yang sepatutnya menyeberangi Terusan Suez, tetapi berhenti di perairan Laut Merah.


Secara material, jumlah kesesakan lalu lintas di Terusan Suez dianggarkan menelan belanja hingga USD 3 juta.


Selain dari Planet Labs, kejadian Ever Given yang tersangkut di Terusan Suez juga berjaya diabadikan oleh satelit pemerhatian Bumi Airbus, Pleiades. Foto yang dihasilkan oleh Pleiades lebih dekat dari foto dari satelit Dove.

Potret Satelit Kapal Raksasa yang Tersangkut di Terusan Suez Potret Satelit Kapal Raksasa yang Tersangkut di Terusan Suez Reviewed by thecekodok on 3:23:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.