Qualcomm: Skor Benchmark Bukan Segalanya


 Salah satu aspek umum dalam membandingkan satu telefon dengan telefon bimbit yang lain adalah skor dari ujian aras atau ujian sintetik. Tetapi untuk Qualcomm, skor penanda aras ini bukanlah segalanya.

Ada aspek yang lebih penting dalam mengukur prestasi pemproses, atau lebih tepatnya sistem pada cip (SoC) seperti Snapdragon 888, iaitu pengalaman pengguna atau pengalaman pengguna.


"Skor AnTuTu yang tinggi tidak semestinya memberikan pengalaman pengguna yang tinggi. Kerana pengguna tidak hanya memandang tinggi skor dalam ujian sintetik (seperti AnTuTu-red)," kata Dominikus pada majlis itu.



Menurut Dominikus, pengalaman pengguna dalam menggunakan telefon ini adalah melayari, yang memerlukan sambungan internet. Supaya lebih ketat, semakin baik pengalamannya. Ini ditentukan oleh cip penyambungan, sama ada selular atau WiFi.


Kemudian kemampuan memproses gambar ketika digunakan untuk mengambil gambar, ini tidak hanya ditentukan oleh kemampuan CPU, tetapi lebih ditentukan oleh kecepatan pemproses isyarat gambar (ISP), atau pemproses gambar, yang disebut Spectra in Snapdragon.


Terdapat juga perkara lain seperti kejelasan suara ketika membuat panggilan telefon dengan isyarat terhad.


"Sebagai contoh, isyaratnya hanya dua bar tetapi suaranya tetap jelas. Perkara seperti ini tidak dikira menggunakan AnTuTu dan seumpamanya. Oleh itu, lebih adil jika diuji secara keseluruhan," katanya.


Snapdragon 888 sendiri adalah SoC unggulan terbaru Qualcomm yang dikeluarkan pada Disember 2020. Telefon pertama yang menggunakan SoC ini adalah Xiaomi Mi 11, yang dilancarkan secara global pada bulan Februari. 

Dominikus juga berbicara mengenai tanggapan bahawa Snapdragon 888 menghasilkan haba yang berlebihan, alias terlalu panas, jadi ia memerlukan penyejuk khas. Menurutnya, Snapdragon 888 dirancang agar fleksibel, malah dapat menyesuaikan keperluan pengeluar telefon bimbit.


"Masalah penyejukan adalah sebahagian dari OEM (pengeluar peralatan asal) untuk membuat jenis penyejukan. Ini (Snapdragon 888) dirancang untuk menjadi fleksibel. Oleh itu, OEM dapat menentukan jenis prestasi yang ingin mereka capai," kata Dominikus.


Intinya adalah, pengeluar telefon bimbit dapat menentukan jenis telefon bimbit yang ingin dibuatnya. Adakah anda mahukan prestasi tinggi, yang bermaksud anda harus memberikan penyejukan yang mencukupi.


"Masalah termal mesti dirancang sejak awal. Apa jenis prestasi yang anda mahukan. Panasnya pasti ada. Oleh itu, ia mesti disebarkan dan dilemparkan ke luar telefon bimbit," kata Dominikus.

Qualcomm: Skor Benchmark Bukan Segalanya Qualcomm: Skor Benchmark  Bukan Segalanya Reviewed by thecekodok on 3:00:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.