Remaja yang pengodam Akaun Twitter Bill Gates, Dihukum penjara 3 Tahun

 


Penggodam remaja yang memecah masuk akaun Twitter milik Bill Gates, Joe Biden dan sejumlah tokoh berprofil tinggi lain tahun lalu untuk melakukan penipuan bitcoin, dihukum tiga tahun penjara.

Graham Ivan Clark, yang berusia 17 tahun ketika aksi terakhirnya tahun lalu, mengaku bersalah atas tuduhan melakukan penipuan terancang. Dia dijatuhkan hukuman sebagai "pesalah remaja" dan akan menjalani hukuman penjara tiga tahun untuk remaja diikuti tiga tahun dalam masa percubaan.


Kerana dijatuhkan hukuman sebagai remaja, Clark layak menjalani hukumannya di 'kem latihan'. Semasa menjatuhkan hukuman, dia tidak dibenarkan menggunakan komputer tanpa kebenaran dan tanpa pengawasan dari pihak penguatkuasa.


Masa yang dia habiskan di penjara sementara menunggu masa perbicaraan akan dikira sebagai masa hukumannya dijatuhkan.


"Graham Clark harus bertanggung jawab atas kejahatan itu, dan calon seniman lain di luar sana perlu melihat akibatnya," kata pendakwa Hillsborough Andrew Warren dalam pernyataan resminya, seperti yang dikutip oleh The Guardian, Rabu (17/3 / 2021).


"Dalam kes ini, kita dapat memberi akibat sambil menyedari bahawa tujuan kita dengan anak mana pun, jika mungkin, adalah membuat mereka belajar tanpa merosakkan masa depan mereka," lanjutnya.


Clark masuk ke dalam akaun Twitter dari tokoh terkenal seperti Elon Musk, Bill Gates, Joe Biden, Barack Obama, dan lain-lain pada 15 Julai 2020. Setelah berjaya memasuki akaun ini, dia menghantar tweet untuk mempromosikan penipuan bitcoin.


Penipuan itu menjanjikan semua bitcoin yang dihantar ke alamat yang tersedia akan berlipat kali ganda. Clark berjaya meraih USD 100,000 dalam skema penipuan, yang kini telah dikembalikan.


Clark berjaya mengakses akaun ini setelah meyakinkan seorang pekerja Twitter bahawa dia bekerja sebagai kakitangan IT di syarikat media sosial. Dia kemudian berjaya mengakses alat dalaman Twitter yang kemudian digunakan untuk mengambil alih akaun ini.


Tidak lama selepas melakukan tindakan itu, Clark ditahan di rumahnya di Hillsborough, Florida. Dia bekerjasama dengan dua kolaborator, Nima Fazeli dari Orlando, Amerika Syarikat dan Mason Sheppard dari England yang kini masih dalam proses guamannya.

Remaja yang pengodam Akaun Twitter Bill Gates, Dihukum penjara 3 Tahun Remaja yang pengodam Akaun Twitter  Bill Gates, Dihukum penjara 3 Tahun Reviewed by thecekodok on 6:35:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.