Saintis Membuat Drone Berukuran Serangga


 Drone itu besar dan jelas dengan suara yang kuat. Tetapi pernahkah anda bayangkan jika drone seukuran serangga?

Kini berkat kajian dari penyelidik dari Harvard, MIT dan City University of Hong Kong, mereka telah menemui reka bentuk drone yang diinspirasikan oleh serangga dengan keberkesanan yang sama.


Ini disebabkan oleh penggunaan penggerak lembut yang diperbuat daripada silinder getah dan dilapisi dengan nanotube karbon.


Dengan nanotube ini, ketika mereka terdedah pada ketegangan, mereka kemudian dapat menekan dan meregangkan getah untuk membantu drone seperti serangga ini mengepak dan terbang.


Drone ini bersaiz kecil tetapi itulah maksudnya. Dengan menjaga mereka sangat kecil, mereka akan dapat masuk ke ruang yang ketat yang tidak dapat dilakukan oleh drone biasa. Ini juga akan menjadikan mereka lebih tahan benturan kerana dapat menahan pelbagai hentaman.


Walau bagaimanapun, drone ini jauh dari sempurna dalam bentuknya sekarang. Reka bentuk semasa memerlukan drone ditambatkan ke sumber tenaga yang pada gilirannya membatasi apa yang dapat mereka gunakan, tetapi drone ini menunjukkan banyak janji dan para penyelidik berharap bahawa drone ini akhirnya dapat digunakan untuk memeriksa mesin atau bahkan menyerbu tanaman secara buatan.

Saintis Membuat Drone Berukuran Serangga Saintis Membuat Drone Berukuran Serangga Reviewed by thecekodok on 9:13:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.