Samsung menunjukkan sensor kamera baru, apa kelebihannya?


Samsung memamerkan sensor ISOCELL terbarunya yang disebut ISOCELL 2.0, yang menjanjikan untuk menghasilkan foto yang lebih baik.

Kelebihan sensor ini menurut Samsung ialah ia dapat menghasilkan foto dengan warna yang lebih terang dan juga menghasilkan foto yang lebih baik dalam keadaan cahaya rendah, terutama untuk sensor beresolusi tinggi.


Sensor baru dibina berdasarkan ISOCELL Plus, yang dapat mengurangkan kehilangan cahaya dengan mengubah penghalang antara penapis warna. Penghalang ini sebelumnya dibuat dari logam, dan sekarang menggunakan bahan yang dioptimumkan sehingga dapat memantulkan cahaya.



Pembahagi yang diganti ini berada di bahagian bawah penapis warna, bahannya kini lebih reflektif yang dapat mengurangkan kehilangan cahaya. Bukan hanya itu, perubahan ini meningkatkan kepekaan sensor terhadap cahaya.


Dengan kata lain, Samsung dapat menenggelamkan lebih banyak piksel ke dalam sensor sambil mengekalkan warnanya dan tanpa meningkatkan kebisingan kerana cahaya yang masuk tidak banyak hilang.


Sebenarnya, perubahan bahan pembatas ini telah dilakukan di ISOCELL Plus. Walau bagaimanapun, bahan-bahan ini masih mengandungi logam, jadi mereka tidak menyelesaikan masalah sepenuhnya.


Masih belum diketahui sensor apa yang akan menggunakan teknologi terkini ini. Tetapi pada bulan Januari, Samsung menunjukkan sensor 200 megapiksel barunya, dan mengakui bahawa ia menggunakan sensor lain dengan resolusi 600 megapiksel.


Garis sensor ISOCELL telah wujud sejak 2013. Kelebihan sensor ini berbanding sensor lain adalah pembahagi antara setiap piksel yang dapat mengurangkan kebocoran warna dari satu piksel ke piksel yang lain.


Namun, penghalang yang digunakan pada awalnya terbuat dari logam, yang menyerap sebagian cahaya masuk.

Samsung menunjukkan sensor kamera baru, apa kelebihannya? Samsung menunjukkan sensor kamera baru, apa kelebihannya? Reviewed by thecekodok on 1:54:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.