Seagate Mahu Membuat Hard Drive 120 TB, Wow Super Besar!

 


Seagate mengumumkan rancangan untuk membina cakera keras 120TB dalam dekad berikutnya. Memandangkan sejumlah besar ruang simpanan untuk permainan PC dan konsol.

Syarikat itu mengatakan jika semuanya berjalan mengikut rancangan, mereka akan melepaskan cakera keras 100TB terlebih dahulu. Kemudian di masa depan syarikat berharap dapat memecahkan had 120TB pada tahun 2030 dan di masa depan.


Seagate meramalkan bahawa ia akan dapat melepaskan lebih dari 30TB HDD pada tahun 2023, lebih daripada 40TB pada tahun 2025 dan 50TB HDD pada tahun 2026. Mereka menjelaskan bahawa sementara ia akan menggunakan Bit Patterned Media (BPM) untuk beralih dari 2.6TB per inci persegi storan hingga lapan TB setiap inci persegi.



Kemungkinannya, harga yang ditawarkan akan sedikit tinggi dengan sistem penyimpanan HDD yang kira-kira berjumlah lebih dari satu zetabait. Sebagai rujukan, beberapa cakera keras terbesar dan termahal yang ada di Newegg hanya bersaiz 18 TB dan mempunyai harga sekitar USD 400.


Seagate mengatakan bahawa pencapaian rancangan ini akan bergantung pada kemajuannya dalam meningkatkan teknologi Rakaman Magnetik Berbantukan Panas, atau dikenali sebagai teknologi HAMR.


Teknologi ini kemudiannya membolehkan bit data pada pemacu cakera keras dikemas dengan lebih ketat tetapi tetap stabil secara magnet.


Naib Presiden Kanan Seagate, Jeff Fochtman, mengatakan mengenai keperluan mendesak untuk maju dari teknologi Perpendicular Magnetic Recording (PMR) yang digunakan oleh cakera keras hari ini.


Fochtman menjelaskan bahawa teknologi PMR telah mencapai fungsi maksimumnya dan kapasiti teknologi hanya meningkat satu hingga dua TB pada satu masa. Namun, ketika menggunakan HAMR, dia memperkirakan kenaikan itu dapat terjadi antara empat hingga 10 TB pada satu masa.


Kemajuan yang menarik, tetapi adakah Seagate dapat bersaing dengan Solid State Drives (SSD) pada masa akan datang?

Seagate Mahu Membuat Hard Drive 120 TB, Wow Super Besar! Seagate Mahu Membuat Hard Drive 120 TB, Wow Super Besar! Reviewed by thecekodok on 4:20:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.