Sebab-sebab Xiaomi disenarai hitam di AS akhirnya terungkap

 


Pada bulan Januari, pentadbiran bekas presiden Donald Trump menyenarai hitam Xiaomi kerana mempunyai hubungan dengan tentera China. Kini alasan sebenar di sebalik senarai hitam Xiaomi Amerika Syarikat dinyatakan.

Tidak lama setelah disenarai hitam oleh pemerintah AS, Xiaomi menafikan tuduhan itu dan mengatakan bahawa mereka tidak dimiliki, dikawal atau dikaitkan dengan tentera China.


Tidak lama dahulu, Wall Street Journal melaporkan alasan sebenar di sebalik larangan Xiaomi melalui dokumen mahkamah yang didaftarkan oleh Kementerian Pertahanan AS. Dokumen tersebut mengatakan bahawa Xiaomi dilarang kerana penghargaan yang diterima oleh pengasas dan CEOnya Lei Jun dari kerajaan China.



Pada tahun 2019, Lei menjadi salah satu daripada 100 eksekutif di China yang menerima 'Outstanding Socialism Builder with Chinese Characteristics' yang dianugerahkan oleh Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China (MIIT).).


Xiaomi juga mempromosikan penghargaan yang diterima Lei melalui halaman biografinya di laman web rasmi Xiaomi dan dalam laporan kewangan tahunannya. Dokumen itu juga menyebut pelaburan Xiaomi dalam teknologi termasuk 5G dan kecerdasan buatan


Kementerian Pertahanan AS mengatakan MIIT adalah badan pemerintah yang mengatur 'gabungan tentera-tentera' China. Di bawah program ini, China bekerjasama dengan perniagaan swasta untuk mencipta teknologi yang dapat digunakan oleh tentera.


Setelah disenarai hitam oleh pentadbiran Donald Trump, syarikat dan pelabur AS tidak lagi dapat melabur di Xiaomi dan mesti melepaskan sebelum 11 November 2021.


Akibat dari dasar ini sudah dirasakan oleh Xiaomi. Baru-baru ini, vendor telefon bimbit ketiga terbesar di dunia dikeluarkan dari indeks global dan China oleh FTSE Russell berikutan perintah eksekutif yang ditandatangani oleh Trump.


Sementara itu Xiaomi tidak berdiam diri mengenai dasar ini. Pada bulan Februari, mereka menuntut pemerintah AS dan menyebut kebijakan ini tidak sah dan tidak berperlembagaan.

Sebab-sebab Xiaomi disenarai hitam di AS akhirnya terungkap Sebab-sebab Xiaomi disenarai hitam di AS akhirnya terungkap Reviewed by thecekodok on 2:53:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.