Sekat Signal di China?


 Aplikasi pemesejan Signal dilaporkan tidak dapat diakses di China sejak Selasa (16/3) pagi. Beberapa pengguna di negara ini mengatakan mereka harus menggunakan VPN jika mereka ingin menggunakan Signal.

Laman web rasmi Signal juga tidak dapat diakses di daratan China sejak 15 Mac, menurut data dari laman Greatfire.org. Signal dan Pentadbiran Ruang Siber China, yang berkaitan dengan peraturan dan penapisan internet, masih belum memberi komen mengenai kejadian ini.


Signal adalah salah satu aplikasi pesanan Barat yang masih dapat diakses di China tanpa menggunakan VPN. Perkhidmatan lain seperti Facebook, Twitter dan Instagram telah lama disekat terima kasih kepada China Great Firewall.



Pada beberapa kesempatan sebelumnya, Signal tidak dapat digunakan di China tanpa bantuan VPN. Ini berlaku tanpa sebab, dan perkhidmatan tersebut kemudian dapat beroperasi seperti biasa.


Buat masa ini Signal masih boleh dimuat turun melalui Apple App Store di China. Ini menunjukkan bahawa Apple belum menerima perintah dari pihak berkuasa China untuk mengeluarkan Signal dari gedung aplikasinya, seperti yang dikutip dari TechCrunch, Selasa (16/3/2021).


Aplikasi ini dibuat oleh Moxie Marlinspike tidak tersedia di kedai aplikasi Android pihak ketiga di China kerana Google dan Play Store tidak tersedia di negara itu.


Signal mempunyai pangkalan pengguna yang tidak terlalu besar di China. Berdasarkan data Sensor Tower, aplikasi ini telah dimuat turun 510,000 kali melalui App Store. Pengguna internet di China lebih suka menggunakan WeChat, yang merupakan aplikasi pesanan paling dominan di negara Tirai Bambu.


Tetapi secara global Signal telah melihat peningkatan jumlah pengguna sejak WhatsApp mengumumkan dasar privasi terbarunya awal tahun ini. Pada masa ini aplikasi pesanan terenkripsi ini telah dimuat turun lebih dari 100 juta kali di seluruh dunia melalui App Store dan Play Store.


Sistem penapisan China, yang dikenali sebagai Great Firewall, semakin ketat dalam menyekat aplikasi popular. Sebelum Signal, aplikasi sembang audio Clubhouse juga disekat kerana perbincangan mengenai isu-isu politik sensitif.

Sekat Signal di China? Sekat Signal di China? Reviewed by thecekodok on 6:55:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.