Setahun WFH, Pekerja Microsoft Kembali Kemudian

 


Pekerja Microsoft digesa untuk kembali bekerja di pejabat, setelah setahun bekerja dari rumah (WFH) kerana wabak COVID-19.

Setakat ini, pejabat yang dipilih untuk dibuka oleh Microsoft adalah ibu pejabatnya di Redmond, Washington, Amerika Syarikat. Keputusan ini berdasarkan keadaan semasa perkembangan wabak di daerah yang dianggap kondusif untuk memasuki pejabat.


Microsoft Executive VP, Kurt DelBene, mengatakan bahawa kampus atau ibu pejabat Microsoft dibuka mulai Isnin (29/3). Kampus Microsoft itu sendiri mempunyai kapasiti 57 ribu orang atau mewakili 20% daripada jumlah pekerja 160 ribu orang.


Walau bagaimanapun, Microsoft tidak menghendaki pekerja memasuki pejabat. Syarikat teknologi ini yang diasaskan oleh Bill Gates memberikan pilihan, yang bermaksud bahawa pekerja boleh bekerja kembali di pejabat atau meneruskan WFH, selain hibrid, aka menggabungkan Work From Office atau Work From Home.


"Matlamat kami adalah untuk memberi pekerja fleksibiliti lebih jauh, memungkinkan orang bekerja di mana mereka merasa paling produktif dan selesa, serta bekerja dari rumah, kerana virus (COVID-19) dan variannya yang membimbangkan," kata DelBene. oleh Geek Wire, Jumaat. (26/3/2021).


Microsoft mengatakan kampusnya dapat menempatkan lebih banyak pekerja di lokasi dengan selamat, sementara masih mematuhi protokol kesihatan negara Washington. Untuk makluman, pada masa ini Washington mempunyai status kawasan yang sedang dalam proses pemulihan.


"Ketika kami memantau kemajuan terhadap virus di rantau ini dan terus menilai panduan kami, pekerja yang bekerja di tempat kerja Redmond atau kampus berdekatan mempunyai pilihan untuk kembali ke kemudahan atau terus bekerja dari jarak jauh, dan juga memiliki fleksibilitas untuk mencampurkan keduanya , "katanya.


Facebook juga dikhabarkan akan mengikuti jalan yang sama yang diambil oleh Microsoft dengan mengakhiri WFH. Facebook merancang untuk membuka pejabat mereka di Seattle dengan pekerja lebih dari 5,000 orang, tetapi syarikat ini hanya menggunakan kapasiti 10% di mana selebihnya dapat bekerja dari rumah.

Setahun WFH, Pekerja Microsoft Kembali Kemudian Setahun WFH, Pekerja Microsoft Kembali Kemudian Reviewed by thecekodok on 3:11:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.