Sheryl Sandberg, Wanita Terkuat di Facebook


Facebook sinonim dengan pengasasnya, Mark Zuckerberg. Walau bagaimanapun, kegemilangan Facebook sekarang tidak dapat dipisahkan dari peranan Sheryl Sandberg, salah satu wanita paling kuat di dunia IT dan telah lama memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai Operasi Facebook.

Sejak bergabung dengan Facebook pada tahun 2008, Sheryl, yang berusia 51 tahun, telah menjadi tokoh penting di laman rangkaian paling popular di dunia. Lulusan Sekolah Perniagaan Harvard ini sering dikatakan orang kanan Zuckerberg.


Sheryl juga kerap dinobatkan sebagai salah satu wanita paling kuat di dunia perniagaan, antara lain oleh majalah Fortune dengan kedudukan tertinggi di nombor 6 pada tahun 2017.


Walaupun dia begitu sibuk dengan perniagaan di Facebook, Sheryl masih mempunyai masa untuk membesarkan dua anaknya. Bagi suaminya, Dave Goldberg, yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Survey Monkey, meninggal dunia pada tahun 2015.


Dia juga merupakan teladan bagi wanita yang mempunyai kerjaya yang hebat tetapi tetap menjaga keluarganya. Sheryl Sandberg juga terkenal sebagai pembela hak wanita.


"Dunia di mana lelaki mengurus separuh rumah tangga dan wanita mengurus separuh institusi akan menjadi dunia yang jauh lebih baik," kata Sheryl .


Deborah Gruenfeld, seorang profesor di Universiti Stanford, berpendapat Sheryl adalah simbol untuk gelombang baru feminisme. Di mana wanita boleh memiliki kekuatan hanya dengan menjadi wanita. Seorang wanita boleh menjadi feminin tetapi masih mempunyai kekuatan penuh.


"Dia sangat turun ke bumi. Dia memiliki status yang tinggi dan pada saat yang sama, dia sangat ramah, mudah didekati dan berperikemanusiaan," kata Deborah menyatakan kesannya ketika bertemu Sheryl.


Berbagai pengalaman dan kehebatan Sheryl Sandberg dalam perniagaan dijelaskan dalam buku terlaris Lean In: Women, Work, and Will to Lead yang dirilis pada tahun 2013.


Facebook sinonim dengan pengasasnya, Mark Zuckerberg. Namun, kecemerlangan Facebook saat ini tidak dapat dipisahkan dari peranan Sheryl Sandberg, salah satu wanita paling kuat di dunia IT dan yang telah lama bertugas sebagai Ketua Pegawai Operasi Facebook.

Sejak bergabung dengan Facebook pada tahun 2008, Sheryl, 51, telah menjadi tokoh terkemuka di laman web paling popular di dunia. Lulusan Harvard Commerce ini sering dikatakan sebagai orang kanan Zuckerberg.


Sheryl juga sering disebut sebagai salah satu wanita paling kuat di dunia perdagangan, antara lain oleh majalah Fortune dengan kedudukan teratas di nombor 6 pada tahun 2017.


Walaupun dia sibuk dengan perniagaan di Facebook, Sheryl masih mempunyai masa untuk membesarkan dua anaknya. Bagi suaminya, Dave Goldberg, yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Survey Monkey, meninggal dunia pada tahun 2015.


Dia juga merupakan teladan bagi wanita yang mempunyai pekerjaan yang hebat tetapi tetap menjaga keluarga mereka. Sheryl Sandberg juga merupakan pembela hak wanita yang terkenal.


"Dunia di mana lelaki mengurus separuh rumah tangga dan wanita mengurus separuh institusi akan menjadi dunia yang jauh lebih baik," kata Sheryl.


Deborah Gruenfeld, seorang profesor di Universiti Stanford, berpendapat Sheryl adalah simbol untuk gelombang baru feminisme. Di mana wanita boleh memiliki kekuatan hanya dengan menjadi wanita. Seorang wanita boleh menjadi feminin tetapi masih mempunyai kekuatan penuh.


"Dia sangat rendah. Dia memiliki status yang tinggi dan pada waktu yang sama, dia sangat ramah, mudah didekati dan berperikemanusiaan," kata Deborah menyatakan kesannya ketika bertemu Sheryl.


Pengalaman dan kekuatan Sheryl Sandberg dalam perdagangan dijelaskan dalam buku terlaris Lean In: Women, Work, and Will to Lead yang dikeluarkan pada tahun 2013.

Sheryl Sandberg, Wanita Terkuat di Facebook Sheryl Sandberg, Wanita Terkuat di Facebook Reviewed by thecekodok on 1:40:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.