Sony membawakan kamera Alpha 1 dan lensa FE 50mm f / 1.2G


 Sony melancarkan sejumlah produk kamera dan lensa baru, termasuk kamera utama Alpha 1 dan lensa FE 50mm f1.2GM.

Terdapat juga tiga lensa lain dari siri G Lens, iaitu FE 50mm f / 2.5 G, FE 40mm f / 2.5G, dan 24mm f / 2.8G. Menurut Sony, barisan produk baru ini bertujuan untuk menyokong kreativiti jurugambar dan videografer dari pelbagai genre.


Kami selalu mendengar input dari pelanggan dan terus berinovasi untuk menghadirkan produk pencitraan terbaik kepada pencinta fotografi dan videografi.



Dengan kehadiran kamera Alpha 1, lensa FE 50mm F1.2 GM dan tiga lensa baru dari siri G Lens, kami berharap semua pengguna Sony dapat memanfaatkan produk ini untuk menjelajah dengan lebih bebas dan menghasilkan karya yang luar biasa dengan kualiti yang luar biasa, " tambahnya dalam acara pelancaran produk maya, Jumaat (26/3/2021).



Kamera ini adalah kamera tanpa cermin full frame utama Sony yang menggabungkan resolusi dan kelajuan tinggi. Diklaim sesuai untuk jurugambar profesional dan videografer, dan disyorkan untuk jurugambar potret dan burung, alias memotret burung di alam liar.


Sensor yang digunakan adalah Exmor RS CMOS terbaru dengan resolusi 50.1 megapiksel, dan pemproses gambar Bionz XR. Gabungan ini dapat menghasilkan pemotretan 30 fps, pengiraan 120 AF / AE sesaat, serta julat dinamik seluas 15+ berhenti untuk video dan 15 berhenti untuk foto.


Sistem autofokus menggunakan 759 titik pengesanan fasa, merangkumi 92% kawasan gambar. Eye AF masa nyata juga diklaim dapat mengesan mata 30% lebih tepat daripada sebelumnya, dan juga dapat mengesan mata burung.


Alpha 1 akan hadir pada Mei 2021  Tempoh pesanan itu sendiri bermula dari 26 Mac hingga 25 April, di mana pelanggan akan mendapat bonus dalam bentuk cengkaman menegak VG-C4EM. Terdapat juga pakej pembelian dengan lensa dan aksesori tertentu.



Lensa aperture super besar ini didakwa mampu menghasilkan prestasi bokeh dan autofokus mewah yang cantik, terutama untuk lensa dengan bukaan yang begitu besar. Ciri lensa ini dikatakan sesuai untuk peminat fotografi potret.


Bokeh yang dihasilkan oleh FE 50mm f / 1.2 GM didakwa dalam dan licin di latar depan, berkat 11 bilah diafragma yang terdapat di dalamnya. Kemudian ada reka bentuk optik dengan penyimpangan sperma minimum.


Lensa ini juga mempunyai empat Motor Linear XD (ekstrim dinamik) yang memberikan kecekapan penggerak yang tinggi, sehingga dapat menjadikan subjek tetap fokus tajam bahkan di kedalaman medan yang cetek dengan AF, serta penjejakan yang cepat, tepat dan tenang.


Lensa FE 50mm f / 1.2 GM akan hadir  pada Mei 2021 . Sony akan melakukan pembelian pra-pesanan kepada peminat lensa G Master dari 26 Mac - 25 April 2021.


Mengenai tiga lensa lain yang juga dilepaskan, harga dan masa ketersediaan belum diumumkan.

Sony membawakan kamera Alpha 1 dan lensa FE 50mm f / 1.2G Sony membawakan kamera Alpha 1 dan lensa FE 50mm f / 1.2G Reviewed by thecekodok on 3:01:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.