Susan Wojcicki, 'Ibu' Google yang Menjadi Bos YouTube


 Sebelum Susan Wojcicki menjadi CEO YouTube pada tahun 2014, tidak banyak orang mengenali wanita ini yang dilahirkan pada 5 Julai 1968. Sebenarnya, dia adalah veteran di Google.

Wojcicki adalah pekerja Google ke-16, dan walaupun dia cukup terkenal dengan syarikat gergasi mesin pencari, dia tidak terkenal di komuniti teknologi. Sebenarnya, Wojcicki adalah tokoh yang mengemukakan idea pengambilalihan YouTube oleh Google pada tahun 2006.


Pada tahun 1999 Wojcicki mula bekerja di Google sebagai pekerja ke-16. Di Google, dia melakukan segalanya dari AdSense dan Analitis Google hingga Buku dan Gambar Google.


Sebelumnya, Wojcicki juga berada di jabatan pemasaran Intel, serta perunding pengurusan di Bain & Company.


Kedudukan Wojckicki sebagai salah satu pekerja pertama Google adalah kemewahan. Kerana sangat sedikit orang yang boleh menjadi 'orang dekat' dengan Larry Page, terutama wanita. Anda boleh mengatakan Wojckicki adalah 'ibu' Google.


Bagaimana mungkin, kedekatan antara Wojcicki dan Page - dan juga Sergey Brin - bermula ketika kedua pengasas Google itu menyewa garaj Wojcicki untuk menjadi pejabat pertama Google. Lulusan Stanford mengembangkan projek kuliahnya di garaj, yang kemudian menjadi mesin carian Google.


Garaj itu disewa kerana Wojcicki hamil pada masa itu dan memerlukan pendapatan tambahan. Akhirnya dia dan suaminya - Dennis Troper, yang juga pekerja Google - menyewa garaj ke Page dan Brin pada tahun 1998.


Wojcicki menjadi orang yang dipercayai oleh Page dan Brin untuk mencari pejabat baru Google setelah mereka berhenti menggunakan garaj sebagai pejabat. Dia juga menemukan tempat di Mountain View, yang dia pilih dengan alasan yang unik, iaitu tempat itu memiliki dapur. Dia juga sering menyebut dirinya sebagai 'ibu Google'.


Sebagai orang yang mempunyai latar belakang pemasaran, tidak menghairankan bahawa Wojcicki kemudian menjadi pengurus pemasaran pertama Google. Namun, itu tidak bermaksud bahawa pekerjaannya hanya mementingkan masalah pemasaran.


Dia juga mempunyai sumbangan besar dalam Gambar Google dan Buku Google. Kariernya terus meningkat hingga tahun 2003, dia adalah salah satu tokoh penting dalam pengembangan AdSense, salah satu sumber pendapatan utama Google, dan juga menjadi pengurus produk pertamanya.


Kariernya terus meningkat, dan menjadi naib presiden kanan pengiklanan & perdagangan di Google, dan mengawasi produk periklanan dan analisis Google seperti AdWords, AdSense, DoubleClick, dan Google Analytics.


Pengambilalihan YouTube bernilai $ 1,65 bilion pada tahun 2006 juga merupakan idenya, yang terbukti menjadi platform video besar dan salah satu tulang belakang Google.


Terdapat dua pemerolehan utama yang dimiliki oleh Wojcicki, iaitu pemerolehan YouTube dan pemerolehan DoubleClick bernilai USD 3.1 bilion pada tahun 2007.


Dia boleh dikatakan mencapai puncak kariernya ketika menjadi CEO YouTube pada Februari 2014. Wojcicki digelar sebagai 'orang terpenting dalam dunia periklanan', dan juga termasuk dalam senarai 100 orang paling berpengaruh di majalah Time pada tahun 2015, bahkan diminta untuk menjadi 'wanita paling kuat di internet'.


Tetapi Wojcicki pasti tidak berhenti di situ. Dia terus mengembangkan YouTube dengan mengembangkan perniagaannya. Seperti YouTube Premium, YouTube Music, dan juga perkhidmatan YouTube TV

Susan Wojcicki, 'Ibu' Google yang Menjadi Bos YouTube Susan Wojcicki, 'Ibu' Google yang Menjadi Bos YouTube Reviewed by thecekodok on 2:43:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.