Telefon Nokia Perintis Kamera Monster, yang perlu anda kenali!


Nokia 808 adalah telefon pintar Symbian terakhir yang dilancarkan. Dia membawa kamera yang sangat kuat pada zamannya.


Jauh sebelum vendor telefon bimbit baru-baru ini bersaing untuk menghadirkan kamera terbaik, Nokia 808 telah menghadirkannya pada masa lalu. 


Nokia 808 PureView lahir pada Februari 2012 di Mobile World Congress di Barcelona, ​​Sepanyol. 


Ia adalah telefon pintar pertama yang menggunakan teknologi PureViews, teknik oversampling yang mengurangkan gambar beresolusi penuh ke yang lebih rendah untuk mencapai definisi yang lebih tinggi. 



Kamera belakang adalah lensa Carl Zeiss 41 megapiksel yang merupakan yang tertinggi pada masanya. Walaupun secara teknikal, ia tetap jauh lebih tinggi pada tahun 2019 dan akhirnya dikalahkan pada Januari 2019 oleh Honor View 20, telefon bimbit pertama dengan sensor 48 megapiksel. 


Tubuh dapat dikeluarkan untuk mengakses bateri, khas dari telefon bimbit tersebut. Inner dilengkapi dengan pemproses 1.3 GHz, RAM 512MB, storan dalaman 16GB, slot microSD dan sambungan HSPA 14.4Mbps. 



Pada masa itu, dikatakan bahawa Nokia mengambil masa 5 tahun untuk mengeluarkan telefon bimbit super ini yang melibatkan hampir 400 orang. 


Walaupun sensornya 41 MP, resolusi maksimum yang dapat dihasilkan ialah 38 MP. Dengan teknologi yang dibawa, kualiti foto yang dipotong tidak akan hilang dan prestasinya masih baik dalam keadaan cahaya rendah. 


Nokia 808 PureView memiliki layar 4 inci dengan resolusi 360x640 piksel. 


Bentuk 808 PureView itu sendiri cukup cantik walaupun kelihatan cukup tebal. Telefon bimbit pada masa itu berharga sekitar 450 euro. 



PureView 808 dimaksudkan sebagai penerus Nokia N8 yang juga kuat di sisi kamera pada masa itu. Telefon bimbit ini menggunakan sistem operasi Symbian Belle.


Nokia pada Januari 2013 kemudian mengumumkan 808 PureView adalah telefon pintar terakhir yang menggunakan OS Symbian ketika mereka beralih ke Windows Phone. 



Pada bulan Julai 2013, Lumia 1020 dilancarkan sebagai kejayaan menggunakan Windows Phone OS. 

Telefon Nokia Perintis Kamera Monster, yang perlu anda kenali! Telefon Nokia Perintis Kamera Monster, yang perlu anda kenali! Reviewed by thecekodok on 5:09:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.