Tenggelam di Tasik selama 6 Bulan, iPhone 11 Masih Boleh Dihidupkan

 


Kisah iPhone yang mampu bertahan setelah lemas sejak sekian lama berlaku lagi. Kali ini, kisah ini dialami oleh sepasang penyelam Kanada bernama Clayton Helkenberg dan Heather.


Dikutip dari Apple Insider, Ahad (7/3/2021), mereka berdua adalah pasangan yang sering menyelam di tasik untuk hanya mencari barang yang hilang atau membersihkan sampah yang ada di dasar.


Nah, suatu hari ketika mereka menyelam di sebuah tasik di British Columbia, mereka menjumpai sebuah peranti mudah alih di dasar tasik.


Heather menemui iPhone di sekitar lapisan sedimen tasik, sementara Clayton menjumpai telefon bimbit.


Setelah dibawa ke daratan, mereka berdua menyedari bahawa peranti yang mereka temui adalah iPhone 11 dan masih dalam keadaan baik. Berlainan dengan telefon bimbit yang didapati dalam keadaan rosak teruk.


Mengetahui bahawa peranti itu masih dalam keadaan baik, Clayton membawa iPhone 11 ke rumahnya. "Saya membawanya pulang, membersihkannya, dan segera dihidupkan, yang sangat mengagumkan," katanya.


Mengenai masalah yang dihadapi pada perangkat, menurut Clayton, hanya pada pembesar suara dan mikrofon. Selebihnya, iPhone 11 tidak mempunyai masalah.


Setelah mengeluarkan SIM di dalamnya, Clayton cuba menghubungi pemiliknya dan mengembalikannya.


Kemudian diketahui bahawa pemiliknya, Fatemeh Ghodsi, telah menjatuhkan iPhone kira-kira 6 bulan yang lalu.


Ghodsi mengatakan iPhone miliknya terhempas ketika menaiki kapal di tasik sekitar September tahun lalu. Beberapa foto yang diambil oleh Ghodsi sebelum iPhone-nya masih boleh dijumpai.


"Pada masa itu, saya kehilangan keseimbangan dan secara tidak sengaja menjatuhkannya ke dalam air," kata Ghodsi.


Setelah iPhone miliknya jatuh, Ghodsi sempat melaporkannya kepada pengawal, tetapi dia diberitahu bahawa mustahil untuk mencarinya lagi.


Mendapat jawapan seperti itu, Ghodsi juga memasarkan dan memilih untuk pulang dengan tangan kosong, lalu mengganti telefon pintarnya.


Oleh kerana itu, ketika dia mendapat pesanan dari nombor lamanya, dia merasa ragu dan menganggap itu adalah lelucon dari seorang rakan. Tetapi setelah yakin, dia akhirnya kembali untuk mengambil iPhone.


"Ia seperti telefon bimbit zombie yang kembali kepada saya, kerana saya benar-benar menyerahkan peranti yang akan hilang," kata Ghodsi.

Tenggelam di Tasik selama 6 Bulan, iPhone 11 Masih Boleh Dihidupkan Tenggelam di Tasik selama 6 Bulan, iPhone 11 Masih Boleh Dihidupkan Reviewed by thecekodok on 3:29:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.