Terdapat Kuasa Misteri merosakan Kumpulan Bintang


Analisis baru salah satu pemerhatian terkuat di Bumi, Gaia, menunjukkan bahawa gugus bintang yang dekat dengan Bumi dalam perhitungan ruang, sedang dihancurkan oleh graviti fenomenal dari objek yang tidak dapat dilihat.

Ahli astronomi Tereza Jerabkova dan rakan-rakan dari Agensi Angkasa Eropah (ESA) yang mendedahkan perkara ini. Observatorium Gaia sendiri dapat memetakan galaksi Bima Sakti dalam bentuk tiga dimensi dan dengan terperinci sehingga mampu mengumpulkan data.


Dengan menganalisisnya, seperti yang dikutip  Live Science, Selasa (30/3/2021) para penyelidik menemui sesuatu yang aneh di gugus bintang Hyades, yang terletak kira-kira 153 tahun cahaya dari buruj Taurus.


Gumpalan bintang pepejal secara semula jadi terkoyak oleh kekuatan graviti, baik dalaman maupun dari graviti di galaksi sekitarnya. Sekarang di gugusan Hyades, terdapat sejenis ekor selama ribuan tahun cahaya.


Semasa penyelidik melakukan simulasi, terdapat banyak bintang yang hilang. Penjelasan yang masuk akal mungkin bahawa kelompok bintang ini terlalu dekat dengan 10 juta jisim suria yang memusnahkannya.


"Seharusnya ada interaksi erat dengan objek ini dan Hyades dipukul," kata Jerabkova dalam penyelidikan yang diterbitkan dalam jurnal Astronomy and Astrophysics.


Ada kemungkinan objek itu adalah pengumpulan benda gelap atau benda gelap, yang tidak dapat dikesan oleh teknologi semasa. Hal ini menunjukkan bahawa materi gelap sebenarnya adalah bahan dominan di alam semesta, peratusannya dianggarkan hingga 80%.


Penemuan kerosakan luar biasa ini mendapat pujian teknologi Gaia. "Dengan Gaia, cara kita melihat galaksi Bima Sakti telah berubah sepenuhnya. Dan dengan penemuan ini, kita akan dapat memetakan substruktur Bima Sakti jauh lebih baik daripada sebelumnya," simpulkan Jerabkova.

Terdapat Kuasa Misteri merosakan Kumpulan Bintang Terdapat Kuasa Misteri merosakan  Kumpulan Bintang Reviewed by thecekodok on 5:48:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.