Ternyata robot NASA di Mars menggunakan pemproses lama


 Apabila melihat robot Rever Perseverance NASA berjaya mendarat di Marikh, ramai yang menyangka kapal angkasa ini menggunakan pemproses terkini dan paling canggih. Siapa sangka bahawa Ketekunan bergantung pada teknologi dari dua dekad yang lalu.

Majalah NewScientist melaporkan bahawa Perseverance dikuasakan oleh pemproses PowerPC 750. Ini adalah pemproses yang sama yang digunakan oleh komputer iMac G3 asal Apple yang dikeluarkan pada tahun 1998.


PowerPC 750 adalah pemproses teras tunggal dengan frekuensi 233 MHz. Perseverance juga dilengkapi dengan RAM 256 MB dan kapasiti penyimpanan 2GB, seperti dikutip dari Gizmodo, Rabu (3/3/2021).



Spesifikasi ini tentunya sangat perlahan jika dibandingkan dengan chipset yang digunakan oleh komputer dan komputer riba sekarang. Tetapi PowerPC 750 adalah chipset pertama yang dilengkapi dengan ramalan cabang dinamik yang masih digunakan pemproses moden hingga kini.


Tetapi ada satu perbezaan besar antara CPU yang digunakan iMac 23 tahun yang lalu dan yang ada di Perseverance rover. Syarikat BAE Systems menghasilkan PowerPC 750 yang lebih kuat dan tahan terhadap radiasi.


Cip itu, yang disebut RAD 750, dapat menahan 200.000 hingga 1.000.000 Rad dan dapat menahan suhu antara -55 hingga 125 darjah Celsius. Oleh kerana perlindungan tambahan ini, satu cip berharga hingga USD 200,000 .


Perlindungan ini diperlukan kerana Marikh tidak mempunyai atmosfer yang dapat melindungi permukaannya dari matahari. Jadi tanpa perlindungan ini, pendedahan sinar matahari dapat melumpuhkan Ketekunan sebelum memulai misinya.


"Zarah-zarah bermuatan yang melintasi galaksi dapat melewati peranti dan menimbulkan kekacauan. Ini dapat membuat elektron longgar; ini dapat menyebabkan gangguan elektronik dan lonjakan isyarat di litar," kata James LaRosa Pengarah Space Processor and Products BAE Systems.


Pada masa ini RAD750 digunakan oleh lebih dari 100 satelit yang mengorbit Bumi, termasuk satelit GPS, pencitraan, data cuaca dan tentera. Menurut LaRosa, tidak ada satelit atau pemproses yang bermasalah.


Selain dari Perseverance, helikopter Ingenuity yang akan diterbangkan ke Marikh juga bergantung pada teknologi sekolah lama. Helikopter pertama yang diterbangkan di planet lain menggunakan chipset Qualcomm Snapdragon 801, sama seperti yang digunakan oleh Samsung Galaxy S5 dan OnePlus One.

Ternyata robot NASA di Mars menggunakan pemproses lama Ternyata robot NASA di Mars menggunakan pemproses lama Reviewed by thecekodok on 8:56:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.