Tianwen-1, Bentuk Cita-cita China ke Planet Merah

 


China mempunyai cita-cita untuk mengikuti Amerika Syarikat dalam misi angkasa ke Marikh. Setelah menempuh perjalanan selama 7 bulan, Tianwen-1 akhirnya berjaya sampai ke orbit Planet Merah.

Persaingan untuk teknologi penerokaan angkasa telah memuncak. Bersaing dengan Amerika Syarikat dan Emiriah Arab Bersatu, China sedang melakukan ekspedisi ke Mars dengan kapal angkasa bernama Tianwen-1. Tianwen-1 berjaya mencapai orbit Planet Mars pada 11 Februari.


Sebagai bentuk perlumbaan penguasaan ruang, China tidak separuh hati. Tianwen-1, yang terdiri dari robot orbit, rover, lander, dan kamera yang dapat digunakan, tidak hanya melewati orbit, tetapi akan mendarat secara langsung di permukaan Marikh.



Melancarkan Space.com, Ahad (21/3/2021) anggaran pendaratan akan dilakukan dalam beberapa bulan ke depan di kawasan yang disebut Utopia Planitia, sebuah lembangan impak Utopia Planitia utama, di selatan lokasi pendaratan Viking 2 NASA. Agensi angkasa China mendedahkan Tianwen-1 telah memasuki orbit sekitar Marikh dengan kedudukan sekitar 280km dari permukaan Planet Mars.


Pada masa ini Tianwen-1 sedang mengkaji lokasi pendaratan sasaran, maka pada bulan Mei atau Juni 2021 ia akan melakukan pelepasan kapsul tersebut. Pada tahap ini, pesawat diproyeksikan memasuki atmosfer Mars diikuti dengan fasa turun di bawah payung terjun, setelah itu pendarat akan menggunakan dorongannya untuk mendarat dengan lancar di Marikh.


Ekspedisi ini bertujuan untuk mengesahkan sama ada Planet Merah mengandungi kehidupan. Selain itu, bermula dari fakta bahawa sekitar empat miliar tahun yang lalu, air di atmosfer Mars mengalami penyejatan yang menjadikan Tianwen-1 juga mempunyai misi untuk mengetahui penyebabnya. Ini dapat dikesan dengan mengumpulkan data air bawah tanah, serta memeriksa atmosfer Mars. Selanjutnya, Tianwen-1 akan membawa balik batu dan sampel tanah dari permukaan Marikh ke Bumi.


Sekiranya berjaya, acara ini akan mengukir sejarah baru bagi China kerana setakat ini hanya NASA yang berjaya mendarat dan mengendalikan kapal angkasa di Marikh.

Tianwen-1, Bentuk Cita-cita China ke Planet Merah Tianwen-1, Bentuk Cita-cita China ke Planet Merah Reviewed by thecekodok on 2:05:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.