Tweet Pertama Boss Twitter Dijual USD2.9 Juta

 


Tweet pertama CEO Twitter Jack Dorsey, yang dilelong sebagai token bukan fungible (NFT), akhirnya dijual dengan harga USD 2.9 juta 

Dorsey menyiarkan tweet pertamanya di Twitter pada 21 Mac 2006 yang berbunyi, "Hanya menyiapkan twttr saya." Tweet itu dilelong di platform Valuables by Cent pada 5 Mac.


Setelah diumumkan, tawaran untuk tweet Dorsey segera meningkat. Dia juga mengatakan akan menutup tawaran pada 21 Mac, selalunya dengan ulang tahun tweet ke-15.



Penawar tertinggi untuk tweet tersebut adalah Sina Estavi, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat blockchain Bridge Oracle. Estavi pada mulanya menawar tweet itu dengan harga $ 2.5 juta dan telah menjadi penawar tertinggi sejak 6 Mac, tetapi dia menaikkan tawarannya pada saat-saat terakhir.


Estavi membayar tweet tersebut menggunakan cryptocurrency Ether untuk 1,630.58 ETH. Ketika diminta komentar oleh Reuters, Estavi mengatakan dia bersyukur, seperti dikutip oleh The Verge, Selasa (23/3/2021).


hanya menyediakan twttr saya


- jack (@jack) 21 Mac 2006


Tetapi Estavi hanya membeli sijil digital yang membuktikan hak miliknya terhadap tweet itu unik kerana ia telah disahkan oleh penciptanya. Tweet Dorsey masih dapat dilihat dan dikongsi oleh sesiapa sahaja di Twitter.


NFT boleh mengambil apa jua bentuk, dari karya seni, video atau bahkan tweet. Pemilikan aset digital ini akan dicatatkan dalam blockchain. Setiap NFT juga unik dan langka, seperti barang koleksi yang tidak dapat ditiru.


Seperti yang dijanjikan, Dorsey menyumbangkan hasil penjualan tweet ini kepada ResponsDirectly Africa Response dalam bitcoin. GiveDirectly adalah organisasi amal yang memberi wang secara langsung kepada mereka yang memerlukan.


Dihantar ke dana @GiveDirectly Africa 🌍Terima kasih, @sinaEstavi. pic.twitter.com/aEZu07auLV


- jack (@jack) 22 Mac 2021

Tweet Pertama Boss Twitter Dijual USD2.9 Juta Tweet Pertama Boss Twitter Dijual USD2.9 Juta Reviewed by thecekodok on 4:48:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.