Tweet Pertama Twitter Boss Menjadi Item Berharga Bernilai USD2.5 juta

 


Jack Dorsey mempunyai idea untuk menjual tweet pertamanya sebagai token bukan fungible (NFT) atau cryptocurrency. Nampaknya koleksi cryptocurrency menjadi semakin popular hari ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Twitter berkongsi pautan di akaun Twitternya yang dilabelnya sebagai "barang berharga" atau barang berharga. Dia mengajak pengikutnya untuk mengemukakan tweet pertamanya pada 21 Mac 2006 yang berbunyi "hanya menyiapkan twttr saya".


Tawaran tertinggi akhirnya dimenangi oleh Sina Estavi, Ketua Pegawai Eksekutif Bridge Oracle. Dia rela membeli tweet bersejarah itu dengan wang tebusan USD 2,5 juta .


Ppemilik aset ini akan direkodkan di blockchain, lejar digital yang serupa dengan rangkaian yang menyokong Bitcoin dan cryptocurrency lain.


Walau bagaimanapun, tidak seperti kebanyakan mata wang maya, satu NFT tidak dapat bersama dengan mata wang lain seperti yang berlaku dengan dolar atau aset lain. Setiap NFT adalah unik dan bertindak sebagai item pengumpul yang tidak boleh digandakan, menjadikannya jarang dari segi reka bentuk.


Koleksi Cryptocurrency menjadi trend baru-baru ini. Dari artis hingga kumpulan rock hingga mencetak kandungannya. Salah satu contohnya, persembahan digital meme Nyan Cat dari 2011, dijual dengan harga hampir $ 600,000 dalam lelongan dalam talian bulan lalu.


Sebilangan orang yang membeli NFT percaya bahawa mata wang maya ini dapat membantu mereka membuktikan pemilikan barang maya berkat blockchain.


Dorsey juga telah menjadi penyokong mata wang digital. Dia juga memaparkan "#bitcoin" di bio Twitternya. Maka tidak menghairankan bahawa sekarang dia juga menceburkan diri dalam NFT. Syarikat pembayaran digitalnya, Square, membeli sekitar 3,318 Bitcoin pada akhir Februari dan memperluas pembeliannya pada Oktober 2020 sebanyak 4,709.

Tweet Pertama Twitter Boss Menjadi Item Berharga Bernilai USD2.5 juta Tweet Pertama Twitter Boss Menjadi Item Berharga Bernilai USD2.5 juta Reviewed by thecekodok on 5:07:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.