Twitter Mula Mengeksperimen Ciri-ciri Reaksi Emoji

 


Sama seperti Facebook, pengguna Twitter akan dapat membalas tweet menggunakan pelbagai emoji. Media sosial dengan logo burung biru kini sedang menguji ciri reaksi emoji.

Dikutip dari Tech Radar, Khamis (25/3/2021) saat ini, pengguna Twitter hanya dapat menyukai, tweet, komen, atau bertindak balas dengan ikon cinta-hati. Tetapi sejak sebulan yang lalu, gergasi blog mikro telah meninjau penggunanya mengenai pengenalan 'reaksi' yang lebih luas.


Tinjauan itu mengandungi sejumlah reaksi emoji dan meminta peserta memutuskan emoji mana yang mereka sukai. Dari tujuh reaksi yang dicadangkan, lima tetap konsisten di seluruh set emoji, seperti Suka (suka), Lucu (lucu), Menarik (menarik), Sedih (sedih), dan Luar biasa (luar biasa), dan menggunakan emoji yang berkaitan.



Dua pilihan lain dijelaskan secara berbeza dalam pelbagai set, dengan Sokongan (sokongan) dan Marah (kemarahan) diganti dalam beberapa situasi oleh Setuju (setuju) dan Tidak setuju (tidak setuju).


Terakhir, Agree and Disagree mengambil pendekatan yang lebih langsung terhadap sistem pengundian. Malah Twitter menanyakan implikasi emoji ‘downvoting’ atau ‘tidak suka’ dalam tinjauan tersebut. Peserta ditanya bagaimana perasaan mereka ketika menerima reaksi sedemikian.


Penambahan ciri reaksi emoji sememangnya akan memberikan warna baru di Twitter, dan memungkinkan pengguna untuk lebih ekspresif dalam menjawab kandungan di perkhidmatan mereka. Namun, sebilangan pemerhati berpendapat perubahan ini akan menjadikan Twitter lebih sukar untuk dibezakan kerana ia serupa dengan media sosial yang lain.

Twitter Mula Mengeksperimen Ciri-ciri Reaksi Emoji Twitter Mula Mengeksperimen Ciri-ciri Reaksi Emoji Reviewed by thecekodok on 2:11:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.