Versi Deepfake dari TikTok Viral Tom Cruise viral

 


Baru-baru ini, TikTok telah dimeriahkan dengan video yang menunjukkan pelakon Tom Cruise melakukan trik sulap atau bermain golf. Tetapi bukan Tom Cruise asli yang baru saja bergabung dengan TikTok, tetapi video deepfake.

Video-video ini adalah ciptaan Chris Ume, seorang pakar kesan visual dari Belgium. Bersama pelakon Miles Fisher, dia membuat video menggunakan teknologi deepfake yang menjadikan wajah dan ekspresi Fisher sangat mirip Cruise.


Ume mengatakan bahawa dia membuat video seperti ini hanya untuk bersenang-senang dan tidak mahu menipu orang. Ume memuat naik video ini di akaun TikTok @deeptomcruise, yang saat ini mempunyai lebih dari 500 ribu pengikut, seperti dikutip dari Cnet, Isnin (8/3/2021).



Pada pandangan pertama, kualiti video deepfake cukup mengagumkan. Tetapi jika anda melihat dengan teliti, masih ada beberapa gangguan, seperti ketika kacamata Fisher hilang untuk beberapa bingkai dalam video berikut.


Walaupun tidak sehalus video deepfake lain, banyak pengguna internet berpisah untuk melihat video ini. Ada yang kagum kerana deepfake dapat menampilkan Tom Cruise palsu yang cukup tepat, tetapi ada juga yang bimbang teknologi ini disalahgunakan.


"Ini boleh menyebabkan perbalahan dan rusuhan jika orang ramai tidak dididik mengenai hal ini. Video palsu pemimpin agama A bercakap omong kosong mengenai pemimpin agama B," kata seorang netizen di Twitter.


Setelah menjadikan alam semesta internet teruja, Ume menekankan bahawa tujuan membuat video ini adalah alasan kreatif. Dia juga mengatakan bahawa proses pembuatan video ini tidak mudah dan mungkin tidak akan dapat dilakukan oleh orang biasa.


Ume mengatakan bahawa dia menghabiskan dua bulan untuk melatih model kecerdasan buatan dengan rakaman video Cruise, menghabiskan beberapa hari untuk merakam video dan proses penyuntingan yang memerlukan 24 jam untuk setiap video.


"Banyak yang telah dilakukan untuk membuat perkara-perkara ini. Saya seorang pakar deepfake, dan saya seorang artis kesan visual," kata Ume.


"Bukan seperti anda duduk di rumah dan hanya tekan butang dan anda boleh membuat perkara yang sama seperti yang kita lakukan," tambahnya.

Versi Deepfake dari TikTok Viral Tom Cruise viral Versi Deepfake dari TikTok Viral Tom Cruise viral Reviewed by thecekodok on 2:41:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.