Video Single Pertama Blackpink's Rose cipta Rekod Baru di YouTube

 


Video muzik untuk single debut Blackpink, Rose, dilaporkan telah mencipta rekod baru di YouTube.


Single ini, berjudul On the Ground, mencatat rekod untuk video pemuzik solo K-Pop yang paling banyak ditonton dalam 24 jam, menurut Korea JoongAng Daily.


Dipetik dari NME, Jumaat (19/3/2021), klip video Rose berjaya merakam 41.6 juta tontonan dalam 24 jam. Pencapaian ini mengalahkan rekod yang ditetapkan PSY pada tahun 2021.


Pada masa itu, PSV MV untuk lagu Gentleman mencapai 36 juta tontonan selama 24 jam pertama. Jumlah tontonan video Rose sendiri masih meningkat hingga sekarang.


Berdasarkan carian, video ahli Blackpink kini telah merakam 96 juta tontonan. Video ini juga masih ada dalam senarai Trending YouTube buat masa ini.

Bukan hanya itu, sejak pertama kali dirilis, video tersebut langsung mendapat 1.2 juta tontonan. Hasilnya, On the Ground menjadi video yang paling banyak ditonton oleh pemuzik solo ketika pertama kali dilancarkan.


Album solo Rose Blackpink ini juga berjaya mengukir rekod baru. Sebabnya, album berjudul R direkodkan telah memesan 400 ribu salinan, menjadikannya album dengan jumlah pra-pesanan tertinggi yang dicapai oleh pemuzik solo Korea Selatan.


Sebaliknya, YouTube baru-baru ini mengumumkan ciri baru di platformnya dengan nama Shorts. Seperti namanya, fitur ini membolehkan pengguna memuat naik video pendek di platform YouTube.


Ciri baru ini dikatakan serupa dengan TikTok, kerana video tersebut ditunjukkan secara potret.


Namun, seperti dikutip dari GSM Arena, Selasa (2/3/2021), fitur ini hanya tersedia di Amerika Serikat, dan pengguna global diharapkan dapat mengikuti dalam waktu dekat.


Pada masa ini, ciri Shorts itu sendiri masih dalam tahap Beta, jadi tidak semua pengguna di Amerika Syarikat dapat mencubanya. Hanya syarikat yang diketahui telah menguji ciri ini dalam 12 bulan terakhir.


Sejak diuji, YouTube Shorts diketahui telah ditonton 3.5 bilion kali. Oleh itu, adalah wajar bahawa YouTube ingin menyajikan kandungan video pendek di platformnya.


Untuk makluman, video pendek memang meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Salah satunya adalah TikTok, yang kini dilaporkan telah mencapai 1 bilion pengguna aktif bulanan.


Selain YouTube, Instagram juga diketahui telah menampilkan ciri seperti TikTok, iaitu Reels. Fungsi ini diperkenalkan buat pertama kalinya pada bulan Ogos 2020 dan membolehkan pengguna membuat video berdurasi 15 saat.

Video Single Pertama Blackpink's Rose cipta Rekod Baru di YouTube Video Single Pertama Blackpink's Rose cipta Rekod Baru di YouTube Reviewed by thecekodok on 12:40:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.