Wang Digital Facebook ditinggal Pengasasnya


 Wang digital Facebook, Diem dan dompet digital Novi, masih dalam pembangunan. Namun, pengasasnya pergi.

Kevin Weil, pengasas bersama, meninggalkan Facebook. Sebenarnya, projek wang digital ini belum dilancarkan.


Kevin Weil mula bekerja di Facebook sejak 2016. Bekas orang Twitter ini memainkan peranan penting dalam mengembangkan ciri Stories di Instagram.


Dua tahun kemudian, dia bekerja untuk mata wang Libra dan dompet digital Calibra, yang kemudian berubah menjadi Diem dan Novi. Kevin mengatakan bahawa dia masih percaya pada Diem dan Novi, yang menurutnya dapat mengubah kehidupan menjadi lebih baik.


"Dompet digital yang kami bangun di Novi, digabungkan dengan dompet Diem, dapat mengubah berbilion nyawa menjadi lebih baik," kata Kevin Weil dalam tweet.


Kevin Weil menjadi pengasas Diem kedua dan Novi yang akhirnya mengundurkan diri dari Facebook. September 2020, syarikat itu telah kehilangan seorang lagi pengasas Morgan Beller.


Setelah meninggalkan Facebook, Kevin memilih untuk menjadi Presiden Produk dan Perniagaan Planet. Ini adalah syarikat satelit pengimejan foto Bumi. Kevin Weil akan bertanggungjawab untuk strategi pasar serta mengawasi bahagian produk, kejuruteraan, penjualan dan pemasaran.


"Baik dan buruk, Bumi berubah dengan pantas dan Planet menjadikannya kelihatan, mudah diakses dan dapat ditindaklanjuti oleh pengguna di lebih dari 100 negara. Saya bergabung dengan Planet kerana semakin banyak saya mempelajarinya, semakin saya merasa tidak memikirkan apa-apa lagi. Planet ini adalah persimpangan banyak nafsu dalam hidup saya, "jelasnya.


Kevin mengikuti Ketua Pegawai Produk Facebook Chris Cox yang juga mengundurkan diri dan berpindah ke Planet. Ketua Bahagian Produk Kewangan Facebook, David Marcus, mengucapkan terima kasih kepada Kevin kerana mengembangkan wang digital Facebook.


"Terima kasih atas semua semangat dan bakat yang anda berikan untuk misi penting kami. Kami akan membuat anda bangga dengan memberikan karya ini kepada banyak tangan lain," tulisnya sebagai tindak balas terhadap tweet Kevin Weil.

Wang Digital Facebook ditinggal Pengasasnya Wang Digital Facebook ditinggal Pengasasnya Reviewed by thecekodok on 6:40:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.