WhatsApp Meminta #StopAsianHate untuk Lawan Rasisme


 Di akaun Twitternya, WhatsApp men-tweet #StopAsianHate, hashtag yang baru-baru ini digunakan untuk memerangi rasisme yang sering dialami oleh orang-orang keturunan Asia-Pasifik.

"Kami berdampingan dengan komuniti Asia Amerika Kepulauan Pasifik hari ini dan setiap hari. #StopAsianHate," tulis WhatsApp di Twitter.


Hashtag #StopAsianHate adalah gerakan yang dimulakan oleh Stop APPI Hate, yang merupakan organisasi nirlaba di Amerika Syarikat yang menuntut penghentian rasisme terhadap warga Asia yang tinggal di sana.


Institusi ini dibentuk pada 19 Maret 2020 sebagai tindak balas terhadap tingkat kebencian, kekerasan, penindasan, dan diskriminasi yang tinggi yang diterima oleh orang-orang keturunan Asia-Pasifik di AS akibat pandemi Covid-19, seperti yang dikutip oleh pejabat Laman web APPI Benci.


Contohnya, kisah Tracy Wen Liu, walaupun dia tidak dilahirkan di AS, Tracy Wen Liu dalam kehidupan sehariannya merasa "warganegara Amerika". Tetapi ketika wabak itu merebak dan telah membunuh lebih daripada 100,000 orang di AS, mereka telah mensasarkan orang Asia di AS.


Di negeri-negeri termasuk New York, California dan Texas, orang-orang dari Asia Timur telah dimarahi, ditumbuk atau ditendang - dan dalam satu kes bahkan ditikam.


Berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Stop APPI Hate, dinyatakan bahawa 3,795 serangan bermotif ras telah dilakukan terhadap orang Asia sejak awal wabak COVID-19.


Laporan itu adalah sebahagian kecil dari fakta yang berlaku kerana banyak mangsa tidak melaporkan diri mereka kepada polis tempatan, yang dipetik dari Latimes.

WhatsApp Meminta #StopAsianHate untuk Lawan Rasisme WhatsApp Meminta #StopAsianHate untuk Lawan Rasisme Reviewed by thecekodok on 9:20:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.