Whitney Wolfe, Dilecehkan Kemudian Menjadi Bos Temujanji Digital

 


Urusan cinta juga memerlukan teknologi. Di sebalik tiga aplikasi temu janji paling popular di dunia, terdapat seorang wanita kuat bernama Whitney Wolfe yang pernah menjadi mangsa gangguan seksual.

Whitney Wolfe Herd kini dikenali sebagai CEO Bumble. Tetapi tahukah anda bahawa Whitney Wolf pada tahun 2012 mengasaskan aplikasi temu janji Tinder. Sebagai Pengasas Bersama, dia membantu menaikkan Tinder. Namun, menurut Vogues,  dia menamatkan kariernya di Tinder pada tahun 2014.


Sebabnya ironis, Wolfe menjadi mangsa gangguan seksual di Tinder oleh bekas bosnya Justin Mateen yang menjodohkannya. Wolfe mengemukakan tuntutan, tetapi Tinder menolak sebarang gangguan seksual. Kes ini berakhir di mahkamah.



Momen itu seolah-olah menjadi pencetus bagi Wolfe untuk membuat aplikasi temu janji sendiri, tetapi yang lebih selamat untuk kanak-kanak perempuan. Pada tahun 2014, Bumble dilahirkan dengan konsep yang unik.


Di Bumble, gadis-gadis inilah yang pertama kali mendekati tempat kencan. Konsep inilah yang menjadikan Bumble berjaya sebagai aplikasi temu janji digital. Forbes menulis bahawa Wolfe menganggap Bumble sebagai platform sosial untuk wanita, bukan aplikasi temu janji.


"Saya mengalami sendiri seolah-olah hubungan yang tidak sama memberi kesan negatif kepada kehidupan kita. Saya mahu mengubahnya," kata Wolfe.


Whitney Wolfe menjadi Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Bumble Inc. Syarikat ini mempunyai 2 aplikasi temu janji iaitu Bumble dan Badoo. Pada tahun yang sama, pada tahun 2014, Wolfe menerima pembiayaan pusingan pertama dari jutawan Rusia Andrey Andreev yang merupakan pengasas Badoo.


Jadi anda boleh katakan, Tinder, Bumble dan Badoo menerima sentuhan Whitney Wolfe. Tidak salah untuk memanggil Wolfe sebagai master temu janji digital wanita, kerana bukan satu, tetapi 3 aplikasi temu janji yang popular melibatkannya.


Walaupun menjadi penguasa aplikasi temu janji digital, Wolfe sebenarnya bertemu jodohnya di luar talian. Dia telah berkencan dengan pengusaha restoran Michael Herd sejak Hari Valentine 2014. Mereka sebelum ini diperkenalkan oleh rakan-rakan dalam percutian di resort ski Aspen di Itali pada tahun 2013.


Wolfe berkahwin dengan Herd pada tahun 2017 dan pada bulan Disember 2019 anak pertama mereka Bobby Lee Herd dilahirkan. Semasa menjadi ibu, kerjaya Whitney Wolfe terus meningkat di Bumble.


Pada tahun 2021, dia menjadi jutawan wanita termuda pada usia 31 tahun dan syarikatnya dipublikasikan. Nilai keseluruhan sahamnya adalah USD 13 billion  dan saham Wolfe adalah USD 1,5 billion . Dia juga termasuk dalam senarai Biggest Fortune 500 dari Bloomberg Billionaires Index.

Whitney Wolfe, Dilecehkan Kemudian Menjadi Bos Temujanji Digital Whitney Wolfe, Dilecehkan Kemudian Menjadi Bos Temujanji Digital Reviewed by thecekodok on 5:17:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.