Xiaomi Akan Melancarkan Pesaing Clubhouse Untuk Android dan iOS

 


Xiaomi mengalami demam Clubhouse dan merancang untuk melancarkan pesaing. Menariknya, aplikasi ini akan dibuat dengan nama Mi Talk, aplikasi pesanan yang telah ditutup oleh Xiaomi.

Seperti diketahui, Mi Talk secara rasmi dihentikan oleh Xiaomi pada 19 Februari 2021. Hanya seminggu kemudian, pasukan Mi Talk mengumumkan bahawa mereka akan kembali lagi tetapi dalam bentuk baru.


Ternyata Mi Talk akan dijelmakan semula sebagai aplikasi pesaing untuk Clubhouse. Dalam pengumumannya, Mi Talk akan menjadi aplikasi chat berasaskan suara untuk para profesional, seperti yang dikutip dari Gizchina, Isnin (1/3/2021).


Aplikasi ini akan menjadi produk baru. Oleh itu pengguna Mi Talk sebelumnya tidak akan dapat memindahkan akaun dan data dari aplikasi pesanan sebelumnya.


Pada masa ini Xiaomi telah melancarkan Mi Talk untuk Android dan iOS. Tetapi aplikasi ini masih dalam percubaan beta tertutup dan pengguna yang ingin mendaftar mesti mempunyai kod jemputan.


Xiaomi melancarkan aplikasi Clubhouse pesaing untuk Android dan iOS

Kemunculan aplikasi Mi Talk, pesaing Clubhouse dari Xiaomi Photo: iTHome

Tetapi versi baru aplikasi Mi Talk masih dalam peringkat awal pembangunan. Pengguna yang bukan pekerja Xiaomi, walaupun mereka sudah mempunyai jemputan untuk bergabung, akan mengalami kesukaran untuk mendaftar seperti biasa.


Xiaomi sudah merancang untuk mengemas kini aplikasi ini dalam beberapa hari akan datang. Gergasi teknologi China juga akan membuka percubaan beta awam dan menjemput lebih banyak pengguna. Tetapi belum diketahui apakah aplikasi ini akan dilancarkan di luar China.


Sejak populariti Clubhouse di China baru-baru ini, beberapa syarikat sibuk mengembangkan klon. Lebih-lebih lagi, Clubhouse masih dilarang di Bambu Tirai Negara.


Laporan Global Times menyatakan bahawa terdapat syarikat permulaan Cina lain yang telah melancarkan aplikasi audio sosial berbahasa Cina, dan kadar muat turunnya terus meningkat.


"Pada masa ini, kira-kira 100 hingga 200 pasukan di China berusaha memperoleh keuntungan melalui aplikasi audio sosial yang serupa dengan Clubhouse," kata CEO Institut Penyelidikan China, Zhang Yi.

Xiaomi Akan Melancarkan Pesaing Clubhouse Untuk Android dan iOS Xiaomi Akan Melancarkan Pesaing Clubhouse Untuk Android dan iOS Reviewed by thecekodok on 6:04:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.