Xiaomi Akan Memamerkan Cip Buatan Sendiri Minggu depan

 


Xiaomi akan melancarkan Mi 11 Pro, Mi 11 Ultra dan Mi MIX yang baru pada acara 29 Mac. Bukan hanya itu, Xiaomi juga menyiapkan kejutan lain, iaitu cip khas baru yang dibuat sendiri.

Xiaomi mendedahkan kehadiran cip ini melalui poster di Weibo yang menyebutkan 'cip kecil yang dikembangkan sendiri'. Catatan lain dari beberapa bos Xiaomi juga menyebut istilah 'lonjakan' atau 'lonjakan'.


Istilah ini merujuk kepada Surge S1, sistem on-chip pertama (SoC) yang dilancarkan oleh Xiaomi pada tahun 2017. Cip ini digunakan dalam Mi 5C dan diklaim lebih hebat daripada Snapdragon 625.).



Nampaknya Xiaomi masih akan menggunakan skema nama Surge untuk cip terbarunya. Tetapi vendor China ini tidak memberikan maklumat lebih lanjut mengenai pemproses.


Tidak diketahui sama ada cip baru dari Xiaomi ini akan menjadi SoC lengkap atau hanya cip pelengkap yang dipasangkan dengan pemproses yang ada.


Khabar angin lain mengatakan bahawa cip yang dikembangkan oleh Xiaomi adalah pemproses pemprosesan imej (ISP). SoC yang digunakan oleh telefon pintar hari ini biasanya mempunyai komponen seperti CPU, GPU, ISP, NPU dan lain-lain.


ISP ini akan menjadi pemproses bebas yang bertanggungjawab memproses data untuk kamera. Pemproses ini akan memproses maklumat mengenai warna, pencahayaan, dan maklumat lain yang dikumpulkan oleh sensor kamera untuk menghasilkan foto berkualiti tinggi.


Strategi ini sebelumnya telah dilakukan oleh Google dengan Pixel Neural Core dan Pixel Visual Core, yang dapat meningkatkan pembelajaran mesin dan prestasi pemprosesan gambar ketika disandingkan dengan SoC dari Qualcomm.


Sekurang-kurangnya kita tidak perlu menunggu lama untuk melihat kejutan terbaru dari Xiaomi. Mereka sudah bersiap sedia untuk acara pada 29 Mac untuk mengumumkan Mi 11 Pro, Mi 11 Ultra dan mungkin Mi 11 Lite. Model Mi MIX terbaru juga akan dipamerkan pada acara ini yang diramalkan akan menjadi telefon skrin lipat pertama dari Xiaomi.

Xiaomi Akan Memamerkan Cip Buatan Sendiri Minggu depan Xiaomi Akan Memamerkan Cip Buatan Sendiri Minggu depan Reviewed by thecekodok on 6:04:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.