Xiaomi Mula Membuat Kereta Elektriknya Sendiri

 


Xiaomi nampaknya serius menembusi sektor automotif. Syarikat teknologi dari China ini telah memulakan projek untuk membuat kereta elektriknya sendiri.

Berita ini datang dari pelabur yang rapat dengan Ketua Pegawai Eksekutif Xiaomi Lei Jun. Dilaporkan, projek kereta elektrik Xiaomi akan bermula dalam satu atau dua bulan dari sekarang.


Dikutip dari GizChina, kereta Xiaomi diprediksi akan kelihatan seperti kereta Xiaopeng (khususnya, Xiaopeng P7) di China. Kereta ini diramalkan akan menjadi kereta elektrik model teratas dengan penekanan yang lebih besar pada ciri teknologi maklumat canggih.



Tokoh kanan Xiaomi, Wang Chuan, adalah orang yang bertanggungjawab dalam projek ini. Walaupun kebenarannya belum disahkan, setelah berita ini disebarkan, sentimen positif muncul yang menjadikan saham Kumpulan Xiaomi di Bursa Saham Hong Kong segera naik 2.6%.


Berita ini disahkan oleh sumber lain yang memaklumkan bahawa Lei Jun pada akhir Februari bertemu dengan Li Bin, pengasas Weilai Automobile. Pertemuan kedua adalah untuk meminta nasihat dan pendapat mengenai pelbagai masalah automotif.


Di samping itu, pelbagai sumber melaporkan bahawa Wang Chuan, bagi pihak Kumpulan Xiaomi, mencari pekerja di bidang ini, serta mempelajari teknologi dan proses pengeluaran kereta elektrik.


Sekiranya semua berita ini benar, ini bermaksud bahawa Xiaomi telah berubah 180 darjah dari pernyataan sebelumnya. Xiaomi telah menafikan khabar angin bahawa syarikat itu sedang bersiap untuk menghasilkan kereta elektrik.


"Kumpulan Xiaomi selalu berminat dalam pengembangan ekosistem kenderaan elektrik. Dan kami terus menilai industri ini, dan melakukan penyelidikan mengenai tren dalam bidang yang berkaitan. Sejauh ini, penyelidikan Xiaomi Group dalam bidang kenderaan elektrik belum sampai ke peringkat projek rasmi, "kata Xiaomi ketika itu.


Apa yang jelas, ketika Xiaomi memasuki sektor automotif, syarikat ini akan memeriahkan persaingan untuk kereta elektrik. Xiaomi juga telah memperluaskan portfolio produknya untuk tidak hanya membuat gajet, tetapi gergasi dengan produk teknologi yang lebih besar dan lebih canggih.

Xiaomi Mula Membuat Kereta Elektriknya Sendiri Xiaomi Mula Membuat Kereta Elektriknya Sendiri Reviewed by thecekodok on 12:24:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.