YouTube Block 5 Akaun YouTube Tentera Myanmar


 YouTube akhirnya mengambil langkah yang berkaitan dengan rampasan kuasa tentera di Myanmar, iaitu dengan menyekat lima akaun milik tentera Myanmar.

Akaun yang disekat dan dihapus termasuk saluran YouTube pemerintah Myanma Radio and Television (MRTV) dan Myawaddy Media, akaun milik tentera Myandar yang digunakan untuk menyebarkan propaganda ketenteraan.


Ini adalah intervensi pertama YouTube dalam rampasan kuasa yang dilakukan oleh tentera Myanmar yang terjadi pada bulan Februari, yang mengakibatkan serangkaian demonstrasi di negara itu. Sehingga kini, angka kematian dalam demonstrasi ini telah mencapai 38 orang.



"Kami telah membuang sejumlah saluran dan video di YouTube yang melanggar peraturan masyarakat," kata seorang jurucakap YouTube.


Sebelumnya, YouTube juga telah menghapus 34 saluran yang digunakan sebagai tindakan propaganda selama pilihan raya 2020 di Myanmar.

Penyekat oleh YouTube hanya dilakukan pada sebagian kecil dari akun propaganda militer Myanmar, tetapi setidaknya mereka telah menunjukkan kedudukan mereka sebagai pro-demokrasi dalam tindakan kudeta.


Langkah serupa sebelumnya dilakukan oleh Facebook, yang menyekat dan menghapus semua halaman ketenteraan di platformnya. Facebook juga menghentikan akses ketenteraan ke sistem iklannya.


Facebook sendiri sebelum ini mengundang kritikan kerana membenarkan tentera Myanmar menggunakan platform media sosial. Itulah yang memicu kebencian terhadap minoriti Muslim Rohingya di Myanmar.


Sejak rampasan kuasa yang menggulingkan Aung San Suu Kyi pada awal Februari, Myanmar kembali berkuasa penuh. Tentera Myanmar berulang kali menutup akses internet dan memotong akses ke sejumlah laman media sosial.


Tetapi walaupun para jeneral mengambil tindakan untuk menyekat Facebook, mereka terus menggunakan platform untuk menyebarkan propaganda.


Dipetik dari The New York Times, Facebook kemudian memadamkan sejumlah halaman milik rangkaian TV tentera dan negara. Platform Mark Zuckerberg juga menghapus akaun rasmi pemimpin tentera Myanmar yang berkaitan dengan keganasan terhadap Rohingya.

YouTube Block 5 Akaun YouTube Tentera Myanmar YouTube Block 5 Akaun YouTube Tentera Myanmar Reviewed by thecekodok on 1:25:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.