YouTube ingin membuka blok saluran Donald Trump, selagi ...

 


YouTube mahu membuka blok  saluran Donald Trump, tetapi ada syaratnya.


Ketua Pegawai Eksekutif YouTube Susan Wojcicki mengatakan YouTube akan membebaskan Donald Trump sekiranya risiko keganasan yang ditimbulkan oleh Donald Trump dikurangkan. Ini dipetik dari The Verge, Jumaat (5/3/2021).


Untuk makluman anda, saluran Donald Trump dibekukan pada Januari 2021. Ini kerana Donald Trump mengajak penyokongnya untuk memprotes keputusan Pilihan Raya Presiden AS 2020 seminggu sebelum demonstrasi yang berakhir dengan keganasan di Bangunan Capitol, Washington DC.


Tidak seperti penyekat akaun Donald Trump yang Facebook dan Twitter, yang bersifat kekal, penggantungan saluran YouTube Donald Trump adalah sementara.


Dalam wawancara dengan Ketua Majlis Atlantik, Ketua Pegawai Eksekutif YouTube, Susan Wojcicki menawarkan penerangan yang lebih konkrit mengenai bagaimana saluran Donald Trump kembali.


Malangnya, Wojcicki tidak menyatakan dengan tepat kapan saluran Donald Trump dapat disekat.


"Terusan itu tetap digantung kerana risiko menghasut keganasan," kata Wojcicki.


Ketua Pegawai Eksekutif YouTube, Susan Wojcicki menekankan bahawa pihaknya sentiasa bersedia untuk bersaing dengan sesiapa sahaja.

"Mengingat amaran baru-baru ini dari Polis Capitol mengenai kemungkinan serangan, saya rasa cukup jelas bahawa peningkatan risiko keganasan tetap ada," kata Wojcicki.


Walaupun begitu dia mengesahkan, YouTube akan mencabut penggantungan saluran bekas nombor satu di Amerika Syarikat.


"Kami akan mencabut penangguhan terusan Donald Trump ketika kami menentukan bahawa risiko keganasan telah berkurang. Itu selaras dengan dasar kami, begitulah sistem tiga panggilan kami berfungsi," katanya.


Namun, Wojcicki menekankan, ketika saluran YouTube Donald Trump dipulihkan, pemilik saluran mesti mematuhi dasar yang sama, seperti yang diikuti oleh setiap saluran YouTube yang lain.


Wojcicki juga menggarisbawahi bahawa saluran Donald Trump boleh diberi amaran kedua atau ketiga jika dia menyiarkan lebih banyak kandungan yang menghasut keganasan atau melanggar dasar integriti pilihan raya.


Selanjutnya, setelah tiga teguran diberikan dalam 90 hari, saluran tersebut akan dihapuskan.


Akaun Trump juga dibekukan secara kekal dari Facebook dan Twitter. Namun, ada kemungkinan Donald Trump dapat kembali ke Facebook pada masa akan datang. Sebabnya ialah pada masa ini lembaga penyelia Facebook semi-bebas sedang mengkaji larangan tersebut.

YouTube ingin membuka blok saluran Donald Trump, selagi ... YouTube ingin membuka blok saluran Donald Trump, selagi ... Reviewed by thecekodok on 8:32:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.