10 Fakta Mark Zuckerberg yang Mengejutkan

 


Mark Zuckerberg, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Facebook, adalah salah satu tokoh paling terkenal di dunia teknologi. Berikut adalah beberapa fakta menarik tentangnya, yang dikumpulkan dari pelbagai sumber, Sabtu (3/4/20201):

1. Buta warna


Salah satu sebab mengapa Facebook sangat berwarna biru adalah kerana Zuckerberg, menurut profilnya di New Yorker, berwarna buta hijau dan merah. Biru mungkin warna kegemarannya.



"Biru adalah warna yang kelihatan paling kaya bagi saya," kata Zuckerberg sekali.


2. Suka Taylor Swift


Salah satu penyanyi yang paling disukai Zuckerberg adalah Taylor Swift. Itu disenaraikan di profil Facebooknya.


Swift dirinya adalah suara yang menawan dan manis dari Amerika Syarikat. Pada masa ini, dia adalah salah satu penyanyi wanita paling berjaya di dunia.


3. Berusaha menjadi vegan


Mark Zuckerberg cuba menjadi vegetarian sehingga dia pernah membuat tekad. Maksudnya, hanya memakan daging binatang yang dibunuhnya sendiri.


"Untuk bersyukur, saya ingin lebih berhubung dengan makanan yang saya makan dan haiwan yang telah memberikan nyawa sehingga saya dapat memakannya," katanya beberapa waktu lalu.


4. Perkahwinan itu sederhana


Zuckerberg berkahwin pada tahun 2012 dengan Priscilla Chan dalam majlis perkahwinan sederhana. Media biasa mengetahui bahawa dia merancang cincin perkahwinan untuk Chan sendiri.


Cincinnya walaupun dibuat dari batu permata kelihatan sederhana. Oleh itu, ia dianggap tidak sesuai dengan kekayaan Mark Zuckerberg.


5. Mempunyai banyak nama panggilan


Zuckerberg mempunyai beberapa nama panggilan. Menurut beberapa rakannya, nama panggilannya adalah Zuck.


Sementara itu, ibu Zuckerberg memanggilnya Princely. Ada juga yang memanggilnya dengan nama Slayer. Saya tidak tahu apa makna di sebalik itu.

6. Dulu saya suka memakai tali leher


Mark Zuckerberg kelihatan hampir tidak pernah memakai tali leher dan hanya memakai kemeja-T. Tetapi pada masa lalu, dia mengakui bahawa dia memakai tali leher hampir setiap hari selama setahun untuk memotivasi pekerjanya.



"Cabaran saya pada tahun 2009 adalah memakai ikatan selama setahun. Setelah bermulanya kemelesetan ekonomi pada tahun 2008, saya ingin memberi isyarat kepada semua orang di Facebook bahawa ini adalah tahun yang serius bagi kami," kata Zuckerberg.


7. Buat pesanan segera khas untuk ayah


Sebagai orang yang gemar pengekodan, Zuckerberg gemar membuat pelbagai program komputer. Salah satunya dibuat khas untuk ayahnya dalam bentuk aplikasi pesanan segera.


Aplikasi ini digunakan untuk berkomunikasi di pejabat doktor gigi ayahnya. Contohnya penyambut tetamu boleh menghubungi ayahnya dengan mudah.


8. Mempunyai stok t-shirt kelabu


Dalam banyak kesempatan, dia selalu memakai baju yang sama. Lengan pendek berwarna kelabu. Kadang-kadang digabungkan dengan jaket hoodie yang selalu bergaya sama. Ternyata isi almari itu hanya berisi pakaian seperti itu.


"Saya ingin membersihkan hidup saya untuk membuat sesedikit mungkin keputusan mengenai segala sesuatu, kecuali memikirkan cara terbaik untuk melayani masyarakat," katanya, ketika ditanya mengapa pakaiannya sepertinya tidak pernah berubah. Menurutnya, keputusan kecil seperti memilih apa yang akan dipakai atau menu sarapan boleh memakan tenaga dan memenatkan.


9. Diduga dia ingin berehat sebentar


Zuckerberg pernah berspekulasi bahwa dia akan mencalonkan diri sebagai presiden AS. Pada tahun 2017, Zuck mula berkeliling di Uncle Sam's Country. Beberapa pihak percaya bahawa Zuck mempunyai cita-cita untuk menjadi presiden AS pada masa akan datang, walaupun dia telah menolak perkara ini.


"Saya fokus membina komuniti di Facebook dan bekerja di Chan Zuckerberg Intiative," kata Zuck ketika ditanya mengenainya.


10. Hampir perniagaan restoran McDonald's


Mark Zuckerberg memulakan Facebook di bilik asrama Universiti Harvard. Tetapi sebelum kuliah, bapanya sebenarnya menawarkannya untuk menjalankan perniagaan restoran makanan segera. Bapanya, Edward, memberi pilihan kepada Zuck sama ada untuk pergi ke kuliah atau menjadi pemilik francais McDonaldss. Tawaran serupa juga dibuat untuk saudara Zuck, Randi Zuckerberg dan dua saudara lelaki lain.


"Ayah saya, cukup lucu, sebelum kami masing-masing pergi ke kuliah, dia menawarkan pilihan untuk melabur dalam francais dan menjalankannya," kata Randi.

10 Fakta Mark Zuckerberg yang Mengejutkan 10 Fakta Mark Zuckerberg yang Mengejutkan Reviewed by thecekodok on 4:22:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.