4 Ancaman Keselamatan HP yang Serius, Jangan Pandang Ringan!

 


Sebilangan besar orang mula menyedari bahaya perisian hasad yang dimasukkan ke dalam telefon bimbit. Mereka memastikan sebisa mungkin agar HP selalu dilindungi dari serangan malware dengan pemeriksaan rutin dan hanya memasang aplikasi dari kedai rasmi.

Sebenarnya, ancaman keselamatan mudah alih bukan hanya mengenai perisian hasad. Berikut adalah senarai perkara yang menjadi masalah keselamatan HP seperti yang dikaji oleh CSO Online.


1. Kejuruteraan sosial

Trik yang diuji dan lebih merisaukan adalah bahawa serangan pancingan data meningkat enam kali ganda sejak permulaan COVID, menurut Zimperium. Peranti HP kini menjadi sasaran utama, dengan skema berkaitan COVID tertentu.



"(Penipu) tahu bahawa orang bekerja dari rumah dan menghabiskan lebih banyak masa pada peranti mudah alih mereka dan tidak mengambil langkah berjaga-jaga yang sama seperti pada komputer tradisional," kata Nico Chiaraviglio, naib presiden penyelidikan keselamatan di Zimperium.


"Dari perspektif penyerang, ini adalah penawaran dan permintaan," lanjutnya.


Menurut kajian yang dilakukan oleh Google, New York University, dan UC San Diego, pengesahan pada peranti dapat mencegah 99% serangan phishing massa dan 90% serangan yang disasarkan.


2. Kebocoran data

Kebocoran data dilihat secara meluas sebagai salah satu ancaman keselamatan yang paling membimbangkan pada tahun 2021 dan juga salah satu yang paling mahal.


"Cabaran utama adalah bagaimana menerapkan proses pemeriksaan aplikasi yang kurang memberi pajak kepada pentadbir dan kurang membuat pengguna kecewa," kata Dionisio Zumerle, pengarah penyelidikan keselamatan bergerak di Gartner.


Dia mencadangkan beralih ke penyelesaian pertahanan ancaman dengan produk seperti Symantec's Endpoint Protection Mobile, CheckPoint's SandBlast Mobile, dan Zimperium zIPS. Utiliti mengimbas aplikasi untuk masalah kebocoran.


3. Serangan WiFi

Tidak banyak yang menyedari bahawa keselamatan WiFi sebagai saluran maklumat mesti dijaga.


"Daripada bergantung pada pengesanan serangan man-in-the-tengah untuk menjadi reaktif, kami mengesyorkan agar syarikat mengambil pendekatan yang lebih proaktif untuk mendapatkan sambungan jarak jauh," kata Michael Covington, VP produk di Wandera.


"Perkara termudah yang dapat dilakukan syarikat untuk mempromosikan keselamatan WiFi yang betul adalah dengan menggunakan model akses rangkaian tanpa kepercayaan untuk kerja jarak jauh," dia menasihati.


4. Peralatan lama

Telefon pintar, tablet dan peranti kecil yang disambungkan - internet of things (IoT) - menimbulkan risiko keselamatan. Tidak seperti alat kerja tradisional, mereka biasanya tidak mendapat jaminan kemas kini perisian yang tepat pada masanya dan berterusan.


"Sebilangan besar dari mereka bahkan tidak mempunyai mekanisme tambalan bawaan, dan itu menjadi ancaman yang semakin meningkat hari ini," kata Kevin Du, seorang profesor sains komputer di Universiti Syracuse yang pakar dalam keselamatan telefon pintar.


Pada tahun 2020, sekitar 28% perniagaan bergantung pada perangkat yang tidak hanya memiliki perangkat lunak sistem operasi yang sudah usang tetapi juga memiliki perangkat lunak dengan kerentanan keamanan yang jelas menurut Wandera.


Kerja dari rumah membuat banyak orang melihat peluang dari kerentanan ini. Lebih-lebih lagi, tidak semua pekerja memperhatikan apakah telefon bimbit dan peranti mereka untuk menyokong pekerjaan mereka telah diperbarui secara berkala atau tidak.

4 Ancaman Keselamatan HP yang Serius, Jangan Pandang Ringan! 4 Ancaman Keselamatan HP yang Serius, Jangan Pandang Ringan! Reviewed by thecekodok on 4:19:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.