533 Juta Data Peribadi Facebook Bocor


 Kes kebocoran data peribadi Facebook terbongkar. Sebanyak 533 juta maklumat peribadi, mulai dari nombor telefon hingga identiti pengguna, tersebar di internet.

Kebocoran data pengguna Facebook terbaru didedahkan oleh akaun Twitter @UnderTheBreach. Data yang bocor itu datang dari pengguna di 106 negara

Maklumat sensitif ini yang dibocorkan di internet merangkumi nombor telefon, identiti pengguna Facebook, nama penuh, lokasi, hari lahir, dan alamat e-mel pengguna.


Pengguna Facebook dari AS paling terjejas, berjumlah 32 juta, diikuti oleh 28.8 juta pengguna dari Arab Saudi, 11 juta pengguna di UK, 6.9 juta pengguna di Emiriah Arab Bersatu, 6.1 juta pengguna dari India. Sementara itu, data peribadi pengguna Facebook yang beredar di darkweb berjumlah 130,331.


Seperti yang dikutip oleh Business Insider, Ahad (4/4/2021), seorang jurucakap Facebook ketika disahkan mengatakan bahawa data pengguna yang bocor diambil oleh penggodam akibat kerentanan yang ditambatkan oleh Facebook pada tahun 2019.


Walaupun ia berlaku kira-kira dua tahun yang lalu, kebocoran data peribadi pengguna Facebook masih memberikan maklumat berharga kepada penjenayah siber untuk melakukan tindakan, seperti keperluan penggodaman atau pemasaran.


Ini bukan kali pertama kebocoran data pengguna berlaku di Facebook. Cambridge Analytica, yang secara kebetulan adalah syarikat perunding dari UK dan juga pihak ketiga untuk Facebook, mengambil 87 juta data peribadi pengguna Facebook tanpa persetujuan syarikat.


Data tersebut digunakan untuk keperluan iklan politik dan untuk membantu kempen Donald Trump untuk merebut jawatan presiden AS pada tahun 2016. Skandal ini didedahkan oleh The Guardian dan The New York Times pada tahun 2018.

533 Juta Data Peribadi Facebook Bocor 533 Juta Data Peribadi Facebook Bocor Reviewed by thecekodok on 5:04:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.