Apple: iPad dan Mac Tidak Akan Digabungkan


 Apple mengemas kini barisan Pro Pro dengan sistem M1 pada cip (SoC), juga sama dengan SoC dalam barisan Mac baru, serta beberapa teknologi terbaik yang dipinjam dari garis Mac. Namun, itu tidak bermaksud bahawa kedua-dua baris akan digabungkan.

Selain itu, Apple juga menggunakan layar yang disebut 'Liquid Retina XDR' pada iPad Pro 12.9 inci, yang merupakan layar yang menggunakan lampu latar LED Mini, juga dengan tahap kontras yang sangat tinggi, dan kecerahan hingga 1000 nits, bersamaan dengan monitor Pro Display XDR.


Dengan kata lain, prestasi dan spesifikasi iPad Pro 12.9 inci terbaru hampir hampir dengan beberapa produk Mac, termasuk kehadiran port Thunderbolt 3. Namun, itu tidak bermaksud bahawa garis iPad dan Mac akan digabungkan.



Idea serupa sebenarnya telah digunakan oleh beberapa pengeluar lain, iaitu menggabungkan produk tablet dengan komputer riba. Contohnya, Microsoft melalui beberapa siri Surface, dengan bentuk tablet lengkap dengan skrin sentuh dan dapat ditambah dengan aksesori papan kekunci, serta stylus aktif.


Walau bagaimanapun, Apple menegaskan bahawa kedua-dua barisan produk ini akan tetap terpisah, dan berfungsi untuk saling melengkapi. Ini dinyatakan oleh bos pemasaran Apple, Greg Joswiak dan bos perkakasan John Ternus dalam temu bual.


Salah satu sebab utama Apple memisahkan dua barisan produk ini adalah kerana mereka hanya ingin membuat produk terbaik dalam kategori masing-masing, dan membebaskan pengguna untuk memilih mengikut keperluan dan kemampuan masing-masing.


"Sebilangan besar pengguna Mac kami juga memiliki iPad. Itu bagus. Mereka mempunyai (iPad) kerana dapat menggantikan Mac, tetapi kerana mereka menggunakan alat yang tepat pada waktu yang tepat," kata Joswiak.


Sementara itu, Ternus menjelaskan mengapa iPad Pro menggunakan M1 dan bukannya cip siri A seperti sebelumnya. Menurutnya, Apple Silicon terbaik selalu digunakan pada iPad Pro, dan pada masa ini Apple Silicon terbaik yang tersedia adalah M1.

Apple: iPad dan Mac Tidak Akan Digabungkan Apple: iPad dan Mac Tidak Akan Digabungkan Reviewed by thecekodok on 9:04:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.