Apple M2 Dibuat Menggunakan Node 4nm, Dilancarkan pada akhir 2021

 


Pemproses Apple seterusnya untuk Mac kemungkinan akan dikeluarkan pada akhir 2021, dan akan dibuat dengan teknologi 4nm.

Pemproses kemungkinan akan diberi nama M2, pengganti M1 yang kini menjadi otak bagi sejumlah peranti Mac yang lebih baru. Sekiranya M1 dibuat menggunakan fabrikasi 5nm, maka penggantinya akan dibuat dengan fabrikasi 4nm.


Dilaporkan oleh DigiTimes, Apple telah mendapatkan pesanan untuk cip siri Mnya ke TSMC, yang berdasarkan pada nod N4, dan akan dihasilkan secara besar-besaran pada Q4 2021. Jadual ini lebih cepat daripada anggaran sebelumnya, yang hanya dapat dihasilkan secara besar-besaran pada tahun 2022 .



Sekiranya benar, maka Mac baru dengan pemproses M2 hanya akan dilancarkan pada awal 2022.


Penggunaan fabrikasi 4nm ini semestinya dapat membantu Apple membina cip yang lebih pantas dan kecekapan kuasa yang lebih baik. Pembuatan yang lebih kecil juga membolehkan mereka memasukkan lebih banyak transistor ke dalam cip.


Selain membuat prosesor M2, Apple juga bekerjasama dengan TSMC untuk membuat cip A15, yang akan digunakan di iPhone 13. Bezanya, A15 akan dibuat dengan proses N5, iaitu N5 Plus atau N5P.


Khabar angin yang sebelumnya beredar adalah bahawa Apple dilaporkan sedang menyiapkan barisan MacBook Pro barunya, yang mempunyai reka bentuk yang berbeza dari sebelumnya. MacBook Pro baru dilaporkan tersedia dalam varian 14 dan 16 inci.


Kemudian Apple juga dikatakan akan menyiapkan iMac dengan reka bentuk baru, iaitu layar dengan bezel yang lebih tipis dan menggunakan pemproses Apple Silicon. Walau bagaimanapun, jika anda melihat sejarah Apple, peranti dengan reka bentuk baru kemungkinan akan dilancarkan hanya apabila Apple Silicon generasi ke-2 siap digunakan.


Sebabnya, Apple sebelum ini memilih untuk menggunakan reka bentuk lama ketika menggunakan pemproses dengan seni bina baru. Contohnya, ketika mereka beralih dari Power PC ke Intel, dan sekarang dari Intel ke M1.

Apple M2 Dibuat Menggunakan Node 4nm, Dilancarkan pada akhir 2021 Apple M2 Dibuat Menggunakan Node 4nm, Dilancarkan pada akhir 2021 Reviewed by thecekodok on 6:18:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.