Apple Patenkan Rekabentuk iPhone Ala Parutan Keju

 


Apple mempatenkan reka bentuk gaya 'parutan keju' untuk iPhone. Reka bentuk ini pertama kali digunakan pada Mac Pro dan Pro Display XDR yang dilancarkan pada tahun 2019.

Berdasarkan paten yang didaftarkan di A.S. Pejabat Paten dan Tanda Dagangan, Apple menjelaskan bahawa pada masa ini prestasi telefon bimbit terus meningkat tetapi kerangka kerja yang ada tidak dapat menyebarkan haba dengan berkesan.


Ini menyebabkan prestasi telefon bimbit tidak optimum. Menurut Apple, reka bentuk parutan keju ini dapat menjadi penyelesaian untuk masalah ini kerana memperluas luas permukaan untuk penyejukan yang lebih baik dan pengedaran haba yang lebih baik.



"Peningkatan tahap penyebaran haba ini, seperti yang dijelaskan di atas, dapat menghasilkan peningkatan prestasi yang signifikan untuk peranti elektronik dan memungkinkan penggunaan komponen atau tahap operasi yang belum dicapai dengan struktur tiga dimensi yang ada," tulis Apple dalam patennya, seperti seperti dipetik dari MacRumors, Rabu (31/3/2021).


Paten ini menunjukkan ilustrasi reka bentuk iPhone dengan corak bulat kecil, serupa dengan Mac Pro 2019, di sisi dan belakang. Ilustrasi lain menunjukkan corak ini digunakan di bahagian dalam iPhone untuk memperkuat strukturnya.


Selain memberikan penyejukan yang lebih optimum, reka bentuk ini juga dituntut oleh Apple untuk menjadikan telefon bimbit lebih selesa dipegang dan memberikan penampilan yang unik. Kelebihan lain dari corak ini ialah ia meningkatkan kekuatan struktur telefon tanpa meningkatkan ketebalan atau beratnya.


"Struktur tiga dimensi yang dijelaskan di sini boleh merangkumi, misalnya, matriks lorong yang berfungsi untuk meningkatkan kekakuan struktur tiga dimensi, tanpa meningkatkan ukuran atau berat struktur dengan ketara," jelas Apple.


"Oleh itu, alat elektronik yang relatif ringan, tetapi sangat kuat dan kaku dapat dihasilkan," tambahnya.


Reka bentuk parutan keju ini pertama kali diperkenalkan oleh Apple di Mac Pro dan Pro Display XDR yang dilancarkan pada tahun 2019. Reka bentuk ini dibuat dengan membuat barisan bulatan pada permukaan dalaman dan luaran aluminium untuk menghasilkan corak yang memaksimumkan aliran udara semasa membuat struktur tegar.


Sama seperti paten pada umumnya, tidak ada jaminan bahawa Apple sebenarnya merancang untuk membuat iPhone dengan reka bentuk eksentrik ini. Tetapi jika ia menjadi kenyataan, akan menarik untuk melihat bagaimana mereka dapat melaksanakan reka bentuk ini sambil tetap tahan terhadap air dan habuk telefon.

Apple Patenkan Rekabentuk iPhone Ala Parutan Keju Apple Patenkan Rekabentuk iPhone Ala Parutan Keju Reviewed by thecekodok on 5:41:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.