Awas, telefon bimbit anda digodam menggunakan DM Instagram!

 


Pengguna Instagram telah diberi amaran untuk menyedari adanya pesanan langsung palsu (DM). Dalam mesej tersebut, pengirim tersebut mengaku berasal dari Instagram yang sebenarnya bertujuan untuk serangan pancingan data jahat yang membolehkan penggodam mendapatkan akses ke akaun peribadi pengguna.

Modus ini adalah: Terdapat mesej DM yang mendakwa berasal dari 'Pusat Bantuan Hak Cipta' dari Instagram. Dalam pesan tersebut dia diberitahu bahawa ada salah satu catatan yang melanggar hak cipta.


Dalam mesej tersebut juga disebutkan bahawa mereka boleh menghapus catatan tersebut atau mereka juga dapat mengklik pautan untuk keterangan lebih lanjut. Sekarang dari pautan ini yang dapat membawa mangsa kerana diarahkan ke laman web jahat yang dapat mengambil data terperinci mengenai mangsa.


Instagram sendiri menegaskan bahawa ia tidak akan pernah menghubungi pemegang akaun secara langsung melalui DM. Kerana kejadian ini, mereka telah memperingatkan orang ramai agar berhati-hati dengan penipuan ini.


"Jaga keselamatan akaun anda. Anda mungkin mendapat e-mel yang nampaknya berasal dari Instagram, tetapi sebenarnya tidak. Elakkan penggodaman dan pancingan data dengan: Memeriksa tetapan anda untuk mengesahkan bahawa kami menghubungi anda. Tidak ada apa-apa di sana? Maka itu bukan dari kami," tuli Instagram dalam akaun Twitter rasminya.


🔐 Pastikan akaun anda selamat 🔐


Anda mungkin mendapat e-mel yang Tampaknya dari Instagram, tetapi tidak 👀 Elakkan penggodaman dan pancingan data dengan:


✔️ Memeriksa tetapan anda untuk mengesahkan bahawa kami menghubungi anda. Tidak ada apa-apa di sana? Maka itu bukan dari kita.


✔️ Menghidupkan pengesahan 2 faktor. pic.twitter.com/V0B40gVhmj


- Instagram (@instagram) 29 Mac 2021


Untuk melindungi daripada penipuan seperti ini, Instagram mengatakan pemegang akaun mesti mengaktifkan pengesahan dua faktor (2FA) yang menambahkan langkah tambahan untuk proses log masuk.


Jika ada yang ingin memeriksa apa yang dihantar oleh Instagram, ada beberapa cara untuk melakukannya.


Pertama, pergi ke aplikasi dan buka menu Tetapan. Kemudian, klik pada 'Privasi' dan kemudian 'E-mel dari Instagram'.

Awas, telefon bimbit anda digodam menggunakan DM Instagram! Awas, telefon bimbit anda digodam menggunakan DM Instagram! Reviewed by thecekodok on 6:28:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.