Banyak Inovasi, Mengapa Perniagaan Telefon bimbit LG Boleh Jatuh?


 Perniagaan telefon bimbit LG ditutup secara rasmi kerana kurangnya daya saing dan kerugian berterusan. Dikenali sebagai salah satu vendor telefon bimbit yang paling inovatif, mengapa LG runtuh?

Salah satu kesalahan LG adalah membuat banyak inovasi yang tidak benar-benar diperlukan oleh pengguna. Selain itu, beberapa inovasi yang telah dibuat juga 'pelik' dan kelihatan seperti eksperimen.


LG telah membuat banyak inovasi tetapi seperti setengah percubaan, seperti telefon pintar modular, yang terlihat bagus, tetapi dalam praktiknya ia harus dimatikan dan dimulakan semula ketika menukar modul. Ketidak praktikal ini membuat inovasi tidak terlalu menarik pengguna.


Selain itu, LG juga dianggap tidak dapat memasarkan produknya dengan baik. Di luar negara, LG lebih memanfaatkan penjualan melalui pengendali sehingga mereka tidak menanggung kos pemasaran mereka sendiri.


Ini berbanding terbalik dengan rakan senegara Samsung yang yang dapat menunjukkan semua kelebihan produknya melalui acara pelancaran dan pemasaran secara besar-besaran.


Bahagian pasaran LG juga menyusut. Pada tahun 2020, bahagian pasaran global LG hanya berjumlah 2%, penurunan yang sangat besar jika anda melihat statusnya sebagai vendor telefon bimbit ketiga terbesar di dunia pada tahun 2013, di belakang Samsung dan Apple.


Terutama sekarang bahawa LG juga mesti menjangkakan serangan agresif dari vendor China yang menawarkan produk yang semakin berkualiti dengan harga yang lebih berpatutan.


LG tidak memiliki rangkaian telefon pintar yang kompetitif dari seri pertengahan hingga rendah, hingga terus dikikis oleh persaingan yang semakin ketat.


Dalam enam tahun terakhir kedudukan LG jatuh terlalu rendah untuk kembali kompetitif. Sekiranya ingin kembali ke masa kejayaannya, LG harus melakukan sesuatu yang radikal, mengubah pemasarannya dan mengemas kini rangkaian telefonnya dengan cara yang besar.


Melakukan ini di banyak negara memerlukan banyak usaha, bakat yang ahli dalam bidangnya, dan memerlukan masa yang lama untuk menghasilkan hasil, dan biaya yang sangat besar.


Dengan keadaan semasa LG, nampaknya ini sangat berisiko untuk dijalankan.

Banyak Inovasi, Mengapa Perniagaan Telefon bimbit LG Boleh Jatuh? Banyak Inovasi, Mengapa Perniagaan Telefon bimbit LG Boleh Jatuh? Reviewed by thecekodok on 4:51:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.