Berhati-hati! Aplikasi Netflix Palsu Boleh Merampas WhatsApp


 Para penyelidik mendapati perisian hasad menyamar sebagai aplikasi Netflix palsu di Google Play Store. Malware ini juga boleh merampas dan menyebarkan melalui mesej WhatsApp.

Berdasarkan penemuan analisis Check Point Research, malware ini menyamar sebagai aplikasi bernama 'FlixOnline' yang menjanjikan Netflix akan percuma selama dua bulan dan disenaraikan di Play Store. Tetapi setelah dipasang, apalagi akses ke Netflix secara percuma, telefon bimbit pengguna sebenarnya akan dijangkiti malware yang boleh mencuri data dan bukti kelayakan.


Perisian malware ini dirancang untuk memantau mesej WhatsApp yang memasuki telefon bimbit dan membalas mesej tersebut secara automatik. Mesej yang dihantar oleh perisian hasad mengandungi promosi Netflix percuma berikut:



"Netflix Premium Premium selama 2 Bulan tanpa sebarang kos Untuk ALASAN Kuarantin (VIRUS CORONA) * Dapatkan Netflix Premium 2 Bulan Percuma di mana sahaja di dunia selama 60 hari. Dapatkan sekarang di SINI [Pautan Bitly]."


Mesej itu juga mengandungi pautan yang, jika diklik, akan mengarahkan pengguna ke laman web untuk memuat turun aplikasi Netflix palsu. Laman web ini juga digunakan untuk memancing data atau mencuri data peribadi seperti e-mel, kata laluan dan maklumat kad kredit.


"Teknik malware ini cukup baru dan inovatif," kata Aviran Hazum, Pengurus Pusat Pemeriksaan Perisikan Bergerak, seperti yang dikutip oleh Threatpost, Kamis (8/4/2021).


"Teknik di sini adalah untuk merampas sambungan ke WhatsApp dengan menangkap pemberitahuan, dengan kemampuan untuk mengambil tindakan, seperti 'tolak' atau 'balas' melalui Pemberitahuan Pemberitahuan. Fakta bahawa perisian hasad ini dapat menyamar dengan mudah dan memotong Play Store perlindungan sangat membimbangkan, "sambungnya.


Tampilan FlixOnline, aplikasi berisi malware yang menawarkan Netflix secara percuma, di Google Play Store Tampilan FlixOnline, aplikasi berisi malware yang menawarkan Netflix secara percuma, di Foto Google Play Store: Check Point

Aplikasi ini diedarkan di Play Store selama dua bulan dan berjaya memerangkap 500 mangsa. Check Point segera memberitahu Google mengenai penemuannya dan aplikasi penyangak itu segera dikeluarkan dari Play Store.


Tetapi penyelidik Check Point memberi amaran bahawa perisian hasad ini tidak akan hilang dan boleh kembali dalam bentuk aplikasi lain.


Check Point juga menasihati pengguna agar tidak bergantung sepenuhnya pada Google Play Protect ketika memasang aplikasi baru. Sekiranya anda menerima pautan muat turun untuk aplikasi atau fail yang mencurigakan melalui WhatsApp, walaupun ia berasal dari orang yang anda percayai, anda harus berhati-hati.

Berhati-hati! Aplikasi Netflix Palsu Boleh Merampas WhatsApp Berhati-hati! Aplikasi Netflix Palsu Boleh Merampas WhatsApp Reviewed by thecekodok on 5:47:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.