Bill Gates Takut Kecerdasan Buatan Berbahaya di Masa Depan

 


Bukan hanya Elon Musk yang bimbang tentang kecerdasan buatan (AI) atau kecerdasan buatan. Pengasas bersama Microsoft, Bill Gates bimbang bahawa mesin pintar akan menjadi berbahaya dalam beberapa dekad akan datang.

Kebimbangan ini dilaporkan oleh Cnet pada tahun 2015. Kebimbangan Bill Gates terungkap dalam sesi soal jawab di forum Reddit.


Pada acara AskMeAnything Reddit, Bill Gates ditanya mengenai pandangannya mengenai kecerdasan buatan. Jawapannya mengejutkan, dia meminta orang ramai menyedari AI sebelum terlambat.



"Saya berada di sebuah kamp yang khuatir akan kecerdasan super," kata Bill Gates.


Kata Bill Gates, pada awalnya mesin akan berfungsi untuk manusia dan tidak begitu pintar. Ini akan menjadi positif sekiranya manusia dapat menguruskannya dengan baik.


"Tetapi, dalam beberapa dekad selepas itu, kecerdasan ini menjadi cukup kuat untuk membimbangkan kita," katanya.


Sebelum Bill Gates, Elon Musk juga menyatakan kebimbangannya mengenai AI. Bos Tesla dan SpaceX sering menimbulkan kebimbangan mengenai masa depan kecerdasan buatan atau AI. Sehingga dia pernah menyatakan bahawa teknologi AI lebih berbahaya daripada senjata nuklear.


"Saya setuju dengan Elon Musk dan beberapa orang lain mengenai perkara ini, dan saya tidak faham mengapa sebilangan orang tidak bimbang," kata Bill Gates.


Builtin telah membuat tinjauan mengenai potensi bahaya AI. Potensinya adalah kehilangan pekerjaan yang diambil alih oleh mesin, pelanggaran privasi, teknologi deepfake yang cenderung disalahgunakan untuk pemalsuan, kecenderungan algoritma dan ketidaksamaan sosial.


Yang paling jahat adalah ancaman automasi senjata. Oleh itu, AI mesti seimbang dengan sistem kawalan yang baik.

Bill Gates Takut Kecerdasan Buatan Berbahaya di Masa Depan Bill Gates Takut Kecerdasan Buatan Berbahaya di Masa Depan Reviewed by thecekodok on 7:41:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.