Chip Pengganti Apple M1 Memulakan Pengeluaran


 Sistem pengganti cip (SoC) Apple M1 dikatakan telah memulakan pengeluaran besar-besaran mulai April ini, dan akan tersedia pada bulan Julai.

Langkah ini juga menunjukkan bahawa Apple selangkah lebih maju daripada sepenuhnya menggantikan penggunaan pemproses Intel dalam barisan peranti Macnya.


Pengiriman SoC, yang kemungkinan akan diberi nama M2, akan berlaku pada bulan Julai, dalam barisan MacBook baru yang dijadualkan akan dijual pada separuh kedua tahun ini.


M2 dihasilkan oleh Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC) menggunakan teknologi pembuatan terkini, iaitu 5 nanometer plus (N5P). Proses pengeluaran untuk cip canggih ini akan memakan masa sekurang-kurangnya tiga bulan.


Berita mengenai pengeluaran besar-besaran M2 muncul setelah Apple mengeluarkan iMac dan iPad Pro baru, keduanya menggunakan cip M1. Pada pelancaran ini, Apple menjanjikan prestasi M1 pada iMac untuk meningkat sebanyak 85% untuk sektor CPU dan 2 kali lebih pantas untuk GPU daripada generasi sebelumnya iMac yang menggunakan pemproses Intel.


Apple sendiri pertama kali memperkenalkan M1 pada akhir tahun 2020, dan pada masa itu mereka mendakwa memerlukan masa dua tahun untuk melakukan peralihan penuh dari Intel ke Apple Silicon. M1 itu sendiri adalah cip yang dibuat menggunakan seni bina Arm, sebuah syarikat Britain yang kini diambil alih oleh Nvidia.


Menurut IDC, penghantaran Mac pada tahun 2020 meningkat 29% menjadi 23.1 unit, yang dianggarkan disebabkan oleh pandemi COVID-19. Sementara itu, pada periode Januari hingga Maret, Apple mengirimkan 6.69 juta Mac, peningkatan 111% berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya.


"Sejauh ini, Apple telah membuat debut yang berjaya, dan pengalaman bersepadu memuaskan bagi kebanyakan pengguna," kata Joey Yen, penganalisis di IDC.

Chip Pengganti Apple M1 Memulakan Pengeluaran Chip Pengganti Apple M1 Memulakan Pengeluaran Reviewed by thecekodok on 6:35:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.