Ciri Facebook Baru, Menjadikan Suapan Berita Lebih Menyeronokkan

 


Facebook melancarkan serangkaian ciri baru yang memudahkan pengguna mengendalikan kandungan yang dipaparkan di News Feed. Salah satunya ialah ciri bar penapis atau bar penapis beranda yang membolehkan pengguna melihat kandungan yang disusun secara kronologi.

Ciri ini merupakan pengembangan dari ciri 'Favorites' yang dilancarkan oleh Facebook Oktober lalu. Fungsi ini membolehkan pengguna memilih 30 rakan dan halaman dan mengutamakan kandungan dari mereka dalam Suapan Berita.


Facebook juga menawarkan pilihan kepada pengguna untuk melihat kandungan terbaru yang disusun mengikut kronologi. Kedua-dua ciri ini sebelumnya tersedia, tetapi pengguna harus mencari menu yang agak tersembunyi untuk mengaksesnya.



Dengan kemas kini terbaru ini, Facebook menjadikan kedua-dua penapis ini lebih menonjol dan meletakkannya di atas Suapan Berita. Pengguna boleh memilih antara tab 'Rumah', 'Kegemaran', atau 'Terkini' untuk melihat kandungan yang disusun oleh algoritma, kandungan dari rakan rapat, atau kandungan terkini.


Ciri baru Facebook memudahkan mengawal kandungan di bar FeedFilter Berita Facebook Foto: doc. Facebook

Penapis ini akan tersedia untuk pengguna aplikasi Facebook di Android dalam waktu terdekat, dan akan diuji pada iOS dalam beberapa minggu ke depan.


Di samping itu, Facebook juga menyajikan alat yang memudahkan pengguna untuk membatasi siapa yang dapat memberikan komen pada catatan mereka.


Oleh itu pengguna Facebook boleh memilih sama ada mereka mahu siaran itu dikomentari oleh semua orang yang melihat siaran, rakan, atau profil dan halaman yang ditandai.


Ciri baru Facebook menjadikannya mudah untuk mengawal kandungan dalam Suapan Berita. Ciri kawalan komen foto: dokumen. Facebook


Syarikat Mark Zuckerberg juga memperluas alat 'Mengapa saya melihat ini?' menjadi lebih banyak kandungan. Fungsi ini pertama kali diperkenalkan pada bulan April tahun lalu dan membolehkan pengguna melihat mengapa catatan yang disarankan oleh algoritma Facebook muncul di News Feed mereka.


Sekarang konteks tambahan juga akan muncul dalam catatan yang disarankan dari rakan, halaman dan kumpulan yang tidak diikuti pengguna. Konteks ini akan menjelaskan bagaimana siaran ini dicadangkan kerana mengikuti topik, interaksi dan lokasi yang berkaitan.

Ciri Facebook Baru, Menjadikan Suapan Berita Lebih Menyeronokkan Ciri Facebook Baru, Menjadikan Suapan Berita Lebih Menyeronokkan Reviewed by thecekodok on 3:23:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.