Cita-cita ke Marikh, Elon Musk Even Trolls pada Hari Bumi


 Elon Musk terkenal dengan cita-citanya untuk membina jajahan manusia di Marikh. Tetapi matlamat ini benar-benar membuat Musk mendapat troll dengan cara yang cukup kreatif semasa Hari Bumi beberapa ketika yang lalu.

Activista, sebuah agensi kreatif dari Los Angeles, California, menyiarkan iklan papan iklan yang bertuliskan 'Mars sucks' atau 'Mars sucks' di luar markas SpaceX di Hawthorne, California.


Iklan ini disiarkan sehari sebelum peringatan Hari Bumi yang jatuh pada 22 April semalam. Dari mesej yang disiarkan di Twitter, nampaknya Activista tidak setuju dengan cita-cita Musk dan lebih suka memberi tumpuan untuk menyelamatkan Bumi.



"Apa yang tidak mengganggu? Bumi. Tetapi cara kita memperlakukannya dengan jujur, menyebalkan," tulis Activista dalam tweetnya, seperti dikutip oleh India Today, Ahad (25/4/2021).


"Dan kemudian, anda bermimpi tentang Mars. Lubang neraka. Tanah yang tandus dan sunyi yang tidak dapat anda lalui cukup cepat. Bagus, kami sudah sampai di Marikh. Sekarang mari kita utamakan Bumi," sambungnya.


Cita-cita Elon Musk ke Mars dipenuhi pada Hari Bumi

Musk pertama kali menyatakan impiannya untuk membina kehidupan di Marikh pada sebuah persidangan pada tahun 2016. Dia mengatakan bahawa Sistem Pengangkutan Antarplanet (ITS) yang dirancang dapat membawa sekurang-kurangnya 100 orang ke Marikh dalam satu penerbangan.


Salah satu syarikatnya, SpaceX, juga merancang untuk mendirikan jajahan manusia di Planet Merah dalam 50-100 tahun akan datang. Untuk menjadikan visinya menjadi kenyataan, Musk telah membangun beberapa prototaip roket Starship yang dirancang untuk menghantar angkasawan ke Marikh pada tahun 2024.


Pada pandangan CEO SpaceX dan Tesla, Bumi tidak lagi dapat dihuni manusia kerana perubahan iklim, asteroid, atau bencana lain. Dengan bergerak ke Mars manusia dapat mengelakkan perkara ini.


Musk setakat ini tidak membalas iklan sindiran. Papan iklan sekarang telah dilepaskan kerana hanya dipasang selama 24 jam, tetapi Activista telah membuat laman web rasmi dan kempen media sosial anti-Mars dan pengunjung ke laman web tersebut diminta untuk menyumbang kepada organisasi persekitaran.

Cita-cita ke Marikh, Elon Musk Even Trolls pada Hari Bumi Cita-cita ke Marikh, Elon Musk Even Trolls pada Hari Bumi Reviewed by thecekodok on 7:42:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.