Elon Musk Berhati-hati dengan Kecerdasan Buatan

 


Bos Tesla dan SpaceX Elon Musk sering menimbulkan kebimbangan mengenai masa depan kecerdasan buatan atau AI. Sehingga dia pernah menyatakan bahawa teknologi AI lebih berbahaya daripada senjata nuklear.

"Saya sangat dekat, saya sangat dekat dengan teknologi canggih dalam AI dan ia menakutkan saya," kata Musk.


"Ia mampu melakukan lebih banyak perkara daripada yang hampir semua orang tahu dan kadar kenaikannya sangat pantas," katanya.



Dalam temu bual dengan New York Times, Musk mengatakan bahawa saat ini kecerdasan buatan semakin pintar, sehingga AI dapat mengejar manusia dengan lebih cepat, yaitu pada tahun 2025. Tetapi dia terkejut kerana masalah ini tidak difahami dengan baik oleh banyak orang.


"Mengapa AI tidak diendahkan oleh orang-orang yang sangat pintar, pada pendapat saya, mereka tidak menyangka komputer boleh menjadi pintar seperti mereka. Ini sombong dan jelas salah," katanya seperti dikutip oleh The Independent.


"Kami menuju ke situasi di mana AI jauh lebih pintar daripada manusia, dan saya rasa jangka waktu kurang dari lima tahun dari sekarang. Tetapi itu tidak bermakna semuanya akan berakhir dalam lima tahun akan datang. Ramalan ini hanya bermaksud bahawa keadaan boleh menjadi buruk, tidak stabil atau aneh, "sambungnya.


Oleh itu, lelaki berusia 49 tahun ini ingin meminta pengawasan dalam pengembangan AI. Kerana menurutnya, pengembangan AI akan dapat mengatasi kemampuan manusia untuk menguruskannya dengan cara yang selamat.


"Jadi kadar kenaikannya sangat dramatik. Kita harus mencari jalan untuk memastikan bahawa kemunculan kecerdasan super digital adalah simbiotik kepada umat manusia. Saya rasa ini adalah krisis eksistensial terbesar yang kita hadapi dan paling mendesak," katanya.


Untuk melakukan ini, Musk mengesyorkan agar pengembangan kecerdasan buatan diatur.


"Saya biasanya bukan penyokong peraturan dan pengawasan. Tetapi ini adalah kes di mana anda mempunyai bahaya yang sangat serius bagi orang ramai," kata Musk.


Dia mencadangkan mewujudkan badan awam dengan pandangan dan kemudian pengawasan untuk memastikan semua orang mengembangkan AI dengan selamat. Menurutnya, ini sangat penting, kerana bahaya AI jauh lebih besar daripada hulu ledak nuklear.


"Dan ingat kata saya, AI jauh lebih berbahaya daripada nuklear. Jauh. Jadi mengapa kita tidak mempunyai pengawasan peraturan? Ini gila," tegasnya.

Elon Musk Berhati-hati dengan Kecerdasan Buatan Elon Musk Berhati-hati dengan Kecerdasan Buatan Reviewed by thecekodok on 4:43:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.