Elon Musk Challenge dengan Hadiah USD100 juta, Mahu?

 


Elon Musk mahu memainkan peranan dalam menangani perubahan iklim. Dia juga menjanjikan hadiah lumayan, USD 100 juta kepada para saintis yang dapat mencari cara untuk mengurangkan kadar CO2 atau karbon dioksida di atmosfer Bumi.

Walaupun dia ingin menjajah Planet Mars, tidak mustahil bahkan mati di sana, Elon menyedari bahawa pada masa ini manusia hanya memiliki Planet Bumi. Jadi perubahan iklim mesti dicegah kerana potensi bahaya besar di masa depan.


"Pada masa ini kami hanya mempunyai satu planet. Walaupun hanya ada kemungkinan bencana 0.1 peratus, mengapa tidak memperbaikinya? Itu gila," kata bos Tesla dan SpaceX.


Seperti dikutip dari News.com Australia, Ahad (25/4/2021), pertandingan Elon Musk disebut Xprize Carbon Removal. Mereka yang berminat untuk mengikuti diberi masa selama empat tahun untuk mencari jalan penyelesaian terbaik, sehingga kedatangan Hari Bumi pada tahun 2025.


Matlamat program ini adalah untuk membuang 1.000 tan karbon dioksida dari atmosfer Bumi setiap tahun, dengan teknologi yang benar-benar dapat dilaksanakan, dengan kos yang masuk akal dan juga dapat meningkatkan kemampuannya untuk membuang lebih banyak CO2 di kemudian hari .


Hadiahnya yang berlimpah, yang berasal dari poket Musk, dikatakan sebagai hadiah terbesar dalam sejarah. "Saya juga tetap terbuka untuk meningkatkan ganjaran dari masa ke masa," Musk berjanji. Memang, sebagai salah satu lelaki terkaya di dunia, ratusan juta dolar tidak bernilai baginya.


Menurut Elon Musk, pada keadaannya sekarang, manusia di Bumi sebenarnya masih berjalan lancar. Namun, jika terus berpuas hati, ancaman perubahan iklim di masa depan dapat menyebabkan gangguan serius. Bagaimana dengan saintis, yang berminat dengan cabaran Elon Musk?

Elon Musk Challenge dengan Hadiah USD100 juta, Mahu? Elon Musk Challenge dengan Hadiah USD100 juta, Mahu? Reviewed by thecekodok on 7:21:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.