Elon Musk Ingin Membawa Dogecoin ke Bulan, Hari April Mop Tidak Betul?

 


Elon Musk dikenali sebagai tokoh yang sering membuat ejekan pada Hari April Mop. Musk juga sempat mengelirukan pengikutnya ketika dia tweet mengenai Dogecoin and the Moon pada Hari April Mop semalam.

Dalam tweetnya, Musk mengatakan roket SpaceX secara harfiah akan membawa Dogecoin ke Bulan yang sebenar. Pengikutnya juga tertanya-tanya adakah ini hanya jenaka Hari Mop April atau sesuatu yang serius.


Dogecoin adalah salah satu cryptocurrency yang popularitinya melambung tinggi sejak kebelakangan ini. Mata wang ini boleh didapati dalam bentuk duit syiling fizikal yang dijual sebagai kenangan, tetapi tidak berfungsi sebagai media pertukaran.


Walaupun ramai yang meragui tweet Musk, ada yang percaya bahawa bos SpaceX dan Tesla tidak bergurau. Seperti wartawan CNBC Michael Scheetz yang percaya bahawa Musk benar-benar serius.


"Saya tahu ini adalah Hari April Mop tetapi saya tidak mempertanyakan apakah maksudnya," kata Scheetz dalam tweet kepada Musk, seperti yang dikutip oleh Space, Sabtu (2/4/2021).


Musk kemudiannya menjawab bahawa melakukan aksi pelik seperti ini bukanlah perkara asing bagi SpaceX, seperti ketika mereka membawa sebiji keju ke orbit semasa ujian kapsul Naga pada tahun 2010.


Ini juga bukan pertama kali Musk mengatakan bahawa dia ingin membawa Dogecoin ke Bulan. Pada bulan Februari, pemain berusia 49 tahun itu tweet meme Shiba Inu tang yang mengenakan sut ruang di permukaan Bulan yang memegang bendera Dogecoin.



Walaupun Musk masih belum menjelaskan sama ada dia serius atau tidak, sekurang-kurangnya SpaceX akan dapat membawa Dogecoin ke Bulan jika mereka melihat rancangan penjelajahan mereka.


Pada bulan Ogos 2020, roket SpaceX dirancang untuk mendarat di Bulan dengan membawa muatan NASA seawal 2022. NASA juga akan menggunakan roket SpaceX untuk membawa komponen projek Gateway yang akan menjadi pangkalan angkasawan di orbit bulan.

Elon Musk Ingin Membawa Dogecoin ke Bulan, Hari April Mop Tidak Betul? Elon Musk Ingin Membawa Dogecoin ke Bulan, Hari April Mop Tidak Betul? Reviewed by thecekodok on 4:42:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.